Stabilitetstrening kan virke skadeforebyggende, men kan også gjøre det raskere på sykkelen nesten med en gang. Ideen er at en stabil kropp, med sterkt kjernemuskulatur kan la de musklene som trengs for å skape fremdrift jobbe ufortrødent med fremdriften. Er man ustabil og svak i kjernemuskulaturen vil viktige muskler i rumpe, hofte og lår bruke krefter på å hjelpe magen og ryggen med å opprettholde en stabil posisjon på sykkelen. For oss terrengsyklister er dette ekstra viktig.

– Dette var ikke imponerende av gutta. Jentene var mye flinkere, sier treningsveileder Petter Sørensen strengt. Treningspanelets medlemmer, Jo-Inge Mandt, Øivind Bjerkseth, Maria Helene Høivik og Kari Svenkerud Fresvik har mellom slagene under 02-testing på Høyskolen på Lillehammer fått en innføring i stabilitetsøvelser på ball av Terrengsykkels treningsveileder Petter Sørensen.

Annonse

 For guttas del ser det ikke bra ut.

– Denne treningen er dere nødt til å prioritere, sier Sørensen, som selv har kjent på kroppen hvordan stabiliseringstrening kan være avgjørende for om sykkeltreningen gir resultater.

Manglende styrke i kjernemuskulaturen i rygg, mage og hofte gir risiko for skader og en mindre effektiv sykkelteknikk. Petter tror svært mange syklister har mye å hente her.

Det er viktig å utføre øvelsene kontrollert og rolig. Det skal ikke nødvendigvis føles veldig tungt. Det viktigste er å få aktivisert de riktige musklene uten at de omkringliggende, større musklene kommer støttende til.

Sjekk videoen med Petters tips til stabiliseringsøvelser nedenfor: