Intuisjonen og teknikken begynner å sitte. Men er det flere ting du kan gjøre for å lykkes med cruxene? Anette Bastnes og Håvard Mageli går forskjellige veier for å mestre sine nemesis.
Håvard Mageli flytter overkroppen fra side til side over styret, mens han tråkker og trer sykkelen over og mellom steinene. Mageli har funnet sin måte og oppsett for å takle crux på.
Samtidig har turkamerat Anette Bastnes en annen tilnærming, som funker for henne.
I del én viste duoen oss hvordan du takler et crux, i denne artikkelen og videoen gir de noen enkle råd og tips som kan hjelpe deg med å finne ut hva som funker best for deg.
Som hovedregel vil naturligvis den sykkelen du har fungere helt fint, om du ikke er typen som har flere. Utover det er det jo de generelle egenskapene til syklene som gjelder. En stisykkel med mindre vandring er bra for kvikk sykling både oppover og nedover, mens en med større vandring håndterer røffere terreng og underlag bedre.
For Mageli er det i den lavere enden av vandring som gjelder.
– Jeg bruker stort sett det jeg sykler sti med ellers. Men jeg syns jo at en sykkel med litt mindre vandring er artigere på dette her, enn en grov enduro-rigg. Den her har 130 mm foran og 120 bak, forteller han.
Hva er et crux?
Crux er en betegnelse på et vanskelig problem eller et kritisk punkt. De aller fleste stier har et crux, men hva som er et crux blir gjerne et definisjonsspørsmål ut i fra hvilket nivå du er på. Det som for noen er en enkel hindring, kan for andre være ganske vanskelig, og da som et crux å anse.
Et typisk crux går gjerne i motbakke, og kan være et steinete parti eller et med mye røtter. Det krever gjerne også en del forsøk og øving for å mestre.
Med tanke på utveksling har han et ganske standard oppsett med 10-51t-kassett bak og 32t-enkeltdrev foran.
– For de som er opptatt av trender, så har de kanskje lagt merke til at det er populært med litt kortere krankarmer om dagen. Jeg har det selv, og fordelen med det er at du ikke slår nedi alt av stein og ting som stikker opp, forteller Bastnes om sin rigg.
Cruxet, kilden til så mye frustrasjon, men også til hemningsløs eufori. Se video og les første del av vår guide til å lykkes med cruxing.
Når det kommer til enkeltkomponenter er trolig dekkene det som har aller mest å si.
Og da har selvfølgelig vær og forhold en del å si. Dekkene du velger på tørt føre, gjør seg naturligvis ikke like godt på vått føre, og i crux vil det være spesielt utslagsgivende.
– Nå er det jo kjempetørt ute, så det meste sitter jo. Nå er jeg jo da Maxxis Rekon bak og Forekaster foran. Det er en kombinasjon som gjør at det er lett å få mye fart i de cruxene hvor du må ha mye fart inn for å komme opp, men så er det litt dårligere grep der hvor det er lange tråkkecrux. Hvis det er litt løst, så er ikke det her helt ideelt, forklarer Mageli.
Er det vått og glatt, er det å foretrekke grovere dekk med større knaster, som vil gi bedre kontakt med underlaget.
En gammel skiboms vender tilbake til legendariske La Grave for å oppleve verdens mest særegne sykkelpark.
Der Bastnes og Mageli skiller seg mest er på pedalene.
Bastnes går for klikkpedaler, mens Mageli foretrekker flate pedaler.
– Det er jo ikke noe fasit. Jeg syns jo at de flate pedalene har tvunget meg til å lære meg en bedre teknikk, Og så ser jeg jo samtidig at det er en del fordeler med flate pedaler gjennom steinete partier og cruxing hvis man så vidt er nede med flate pedaler, så skal det mer til å miste grepet enn det gjør hvis man er klikket inn, sier Mageli.
For Bastnes sin del er fordelene med klikkpedaler at hun får bedre kraftoverføring gjennom å være festet i pedalene.
– For meg som bare sykler for moro og ikke er så opptatt av fart, eller i hvert fall å sykle fort, så syns jeg det er en god kombinasjon. Men jeg tror kanskje jeg hadde brukt klikk hvis jeg hadde ambisjoner om å sykle ritt, supplerer Mageli.
Vår fotojournalist Sigurd har en sterk lidenskap for alt som involverer fart og visuelle uttrykk. Han er en ivrig frikjører og terrengsyklist, og setter alltid pris på en stor backflip – både foran og bak kameraet. Har du en idé eller et tips til en sak du tror Sigurd vil være interessert i? Send gjerne en e-post:
Knut skriver om norske profiler, ritt både innenlands og utenlands, folk og sykkelmiljøet. Har du tips til en sak Knut bør skrive? Send ham gjerne en e-post!
Vis mer
Hva synes du om denne saken?
Allerede abonnent?
Med magasinKun digitalt
99 kr/md i 12 md*
+ 8 utgaver av Fri Flyt magasin
119 kr/md i 3 md*
+ 2 utgaver av Fri Flyt magasin
*Forutsetter 6 eller 12 måneder bindingstid. Kanselleres når du vil, med tilgang ut bindingstiden. Fornyes automatisk hver måned etter bindingstiden.
Er du under 28 år?
Da får du halv pris på Fri Flyt.
Slik fungerer det:Betal med Vipps, del fødselsdatoen din med oss og få halv pris fram til du fyller 28 år. Når du har fylt 28 år endrer vi til vanlig pris, og sender deg et varsel i forkant.
Alle abonnement fornyes automatisk til ordinærpris. Kanseller når du vil, men senest 48 timer før fornyelse. Se Fri Flyts bruker- og abonnementsvilkår her.