Tobonn-Burud-Tobonn

Rognlivatnet - hit kommer du etter 2 km bratt grusvei oppover.

Sist oppdatert 17. september 2003 kl 00.00

• Kommune: Bærum - Bærumsmarka

Starten på turen ligger ved Tobonn, den store markaparkeringen så langt inn i Lommedalen du kommer uten bomnøkkel. Hvis du kommer med bil så er det ca 6 km nordover inn i Lommedalen fra Bærums Verk. Buss 753 fra Sandvika går nesten helt fram. (Fra Oslo byte fra buss 143 til 753 ved Triangelen på Bærums Verk.)

Burudvann - herfra kan du sykle via golfbanen tilbake til Tobonn.

Den første kilometeren er det av og til litt gåing. Ellers går stien i variert terreng med alt fra smooth singletrack til korte steinete utforløyper. De fleste steder er stien brei nok til å tilby forskjellige sporvalg, noe som tilgir førerfeil. Selv om noen utforpartier kan være litt vriene så er disse så korte at selv en nybegynner klarer turen uten mange avstigninger.

Start - 0 kmStart fra markaparkeringen ved Tobonn. Sykle opp grusveien på andre siden de to bommene. Dette er to kilometer av nesten konstant, bratt oppoverbakke. Se på det som toppheisen når du skal stå på ski. Hver meter oppover sitter du igjen med som kinetisk energi, ferdig å slippes løs så fort du har nedoverbakken foran deg. Opp denne bakken er det lov å sykle på krabbegir, gå av og gå eller bare ta mange pauser. Det er selvsagt også lov å sykle hele bakken i et jafs og så ta fem minutter pause på toppen.

Blåstien begynner - 2,0 kmNå har du gått av toppheisen ved Rognlivatnet, men det er fortsatt et stykke igjen til selve toppen. Nå blir det en kilometer som føles som å gå med stighuder på skiene. Ta til høyre fra grusveien inn på blåstien som er skiltet "Burud parkeringsplass 6,5". Husk å se etter blåmerkingen siden det finnes et og annet stikkspor som leder galt. Denne kilometeren er omvekslende morsom sti og trassig skyving opp bratte bakker med røtter og stein. Men en kilometer er jo ikke langt. Bare fortsett til du tydelig ser at du er på stiens høyeste punkt. Her åpner skogen seg litt.

Toppen - 3,0 kmNår du har kommet til stiens høyeste punkt kan du enten bare fortsette til stien går sammen med et skogsmaskinspor eller så kan du ta et par høydemeter til ved å gå 40 meter til høyre fra stien. Da kommer du opp til skogsmaskinsporets høyeste punkt og får noen ekstra utformeter. Herfra går turen utfor på herlige svaberg med mykt gress innimellom. De kanter som finnes går alle nedover, slik at det blir som å sykle i en slak trappe. Morro selv for den nyeste nybegynner samtidig som utfordringen lett kan økes med økt fart. Se bilde 1.

Steinveien - 3,8 kmSkogsmaskinsporet ender opp midt på den gamle grusveien mellom Tolverud (Lommedalsbanen) og Vensåsseter. Her tar man til venstre nedover. Litt ned i bakken deler veien seg i to. Velg den til høyre. Grusvei er ikke det rette ordet for denne veien. Den består av steiner store som tennisballer etter år av flom og intet vedlikehold. Morsomt å flyte frem på. Til steder oppbrutt med svaberg og grøfter. Se bilde 2.

Vensåsseter - 4,4 kmI bunn av denne bakken ligger Vensåsseter. En idyllisk liten seter som dessverre kun holder åpent på vinteren. Men det er ikke noe galt i å sitte på trappen med litt drikke og niste og se ut på kollene rundt seg. Etterpå fortsetter man den sti som går til høyre sett fra nedoverbakken, til venstre sett fra trappen på Vensåsseter. Herfra er det variert sti med mange morsomme tekniske partier og andre som er rene kosepartier på jevn og fin singletrack uten minste rot eller stein. Det går i tillegg fortsatt mer nedover enn oppover så man har godt om energi til overs for det tekniske. Se bilde 3.

Gjørmehullene - 6,9 kmStien fra Vensåsseter ender opp i et skogsmaskinspor med mange dype gjørmehull for den som måtte like slikt. Det varer dog ikke lenge og etter 300 meter er det slutt på stimorroa og grusveien tar ved.

Grusveien - 7,2 kmTa til høyre ut på den jevne, kjedelige grusveien. Det som muligens kan være underholdende her er å se hvor langt og høyt det går an å skyte gjørmen du samlet på deg tidligere. Her kan det lett gå i 60 km/h nedover i det dekkene renser seg selv.

Burudvann - 8,4 kmHer begynner asfalten. Følg den nedover.

Golfbanen - 9,3 kmHer kommer du til et kryss hvor du skal holde til høyre slik at du kommer inn på golfbanens parkering. Kjør opp på knausen mellom husene og fortsett bort til høyre på grusveien. Hvis du finner riktig vei så vil du ha et par morsomme, bratte svabergpartier som bryter av grusveien. Her er det gøy å rope "fore!" før man kaster seg ut. Grusveien ender bak en gårdsbygning og treffer en asfaltvei. Ta til venstre på asfaltveien. Denne svinger til høyre, deretter et kryss hvor du tar til venstre ned over en bru. På andre siden treffer du veien du kom opp på vei til Tobonn. Ta til høyre ut på denne tilbake til Tobonn. (Hvis du skal hente bilen. Ellers tar du til venstre tilbake til sivilisasjonen.)

Hvis man føler at det hadde vært godt med noen ekstra kilometer i beina så kan man avslutte med en grusveitur opp langs Lomma. Vestre siden opp til bruen, østre siden tilbake.