Gjettum - Brunkollen - Øverland

Gjettum t-bane st.

Sist oppdatert 29. juni 2010 kl 00.00

• Kommune: Bærum - Bærumsmarka

Ta t-banen, eller sykle Bærumsveien til Gjettum stasjon. Sykle over skinnegangen og opp til enden av Levretoppen. Her starter stien.

Øverland.

Stien starter i lett løvskog, fin og hard sti forbi Dælivannet. Til tider tøff stigning fra Stein og opp til Skriverberget. Noe trilling på beregnes noen steder med mye stein/myr. Mesteparten av stien er teknisk oppoverbakke, du vil møte makspuls ganske raskt. Morsom nedfart fra Brunkollen til Øverland, skikkelig steinete. Pass på dekkene. Turen avslittes med 1 km. grusvei til du er på Øverland.

Pass på å holde til høyre helt i begynnelsen, så langt som det er mulig. Stien går i tett løvskog, hard, tørr og fin sti. Så åpner det seg og du kommer til en gård på venstre hånd. Her kan du ta til venstre grusvei/traktorvei på nordsiden av Dælivannet (99 m.o.h.), eller du kan ta stien på sørsiden. Stien på sørsiden av vannet er belagt med skygge og stedvis vått/gjørmete. Når du har syklet forbi Dælivannet kommer det ca. 250 m med grusvei til du krysser Rv.168 (som går til Bærums verk). Sykle rett over veien og inn i skogen. I første stikryss tar du til venstre mot Skriverberget (4,5 km.). Opp en liten bakke som svinger på toppen, deretter går stien, ganske smal, til høyre og oppover. Herfra sykler du rød/blåmerket sti. Stedene du har valget mellom rød og blå merket, holder du deg til rødmerket. Det går stedvis på bred fin sti (på grensen til traktorvei), og noen steder ganske smalt. Du kommer deg til Fiskelaustjern, et lite kjern med en liten hytte ovenfor (et sted som du ikkje kunne tru at nokon kunne bu). Herfra sykler du mot Muren. Påberegn noe trilling i disse områdene pga. noen myrer/gjørmehull og noen steder hvor det er ganske bratt og steinete. Du kommer så til Skriverberget. Et fortidsminne med inskripsjoner i fjellet, som mange har ødelagt ved å prøve å lage noe lignende... Her sykler du mot Brunkollen. Herfra følger du en skikkelig morsom smal og teknisk sti. Veldig morsomt og med mange utfordringer. Helt til du kommer til et kryss, ta til høyre opp en steinrøys. Beregn en del trilling pga. mye stein og bratt stigning. Pass på for hoggorm i disse tider (mai/juni). Til slutt kommer du "opp" hvor du kan hive deg på setet igjen. Du vil komme ut i en sving rett nedenfor Studenterhytta til Blindern. Her skal du videre oppover og oppover. Husk at Brunkollen ligger 377 m.o.h. Ta deg en skikkelig pause på Brunkollen, kanskje vafler eller ferske skolebrød? Når du har fått pulsen tilbake til ca. 100 kan det være på plass med litt nedoverbakke. Ta samme veien tilbake, men du fortsetter rett nedover, også i svingen der du kom inn fra stien. Utfordrende utforkjøring med masse stein og skikkelig stor sjanse for å rive opp dekk og slanger (det gjorde nemlig jeg, en skikkelig flenge i Pythonen ny slange lå i sekken, men pumpa lå hjemme...), herfra bærer det nedover helt til du kommer ut på grusveien. Herfra er det 5-700 på grusvei før kommer til Øverland, i enden av den nye Golfbanen.

Bruk kart fra Statens kartverk "Oslo Nordmark sommer". Målestokk 1:50 000.