Dikemark - Bertelsmyråsen.

Du starter ved utfartsparkeringen ved Dikemark sykehus.

Sist oppdatert 8. juni 2021 kl 15.18

• Kommune: Asker - Kjekstadmarka

- Følg skilting mot Dikemark fra E18. - Avkjøring etter Asker hvis du kommer fra Oslosiden. - Avkjøring før Asker hvis du kommer fra Drammenssiden - Etter å ha kjørt av E18 kommer du inn på Drammensveien. - Følg skiltingen til Dikemark inn på Dikemarksveien. - Etter å ha passert en bro\fylling mellom to vann kommer du til ”Dikemark Sentrum”. - Ta til høyre mellom bygningene. Litt avhengig hvilke bygginger du kjører mellom kan det være litt kronglete gjennom der. - På andre siden av bygningene kjører du over broa i enden av vannet. - Hold til høyre før p-plassen foran den store røde mursteinsbygningen. - Utfartsparkeringen er til høyre rett opp i svingen, vis-à-vis nevnte p-plass over.

Samme sted som startpunktet.

Varrierende lett og middels teknisk terreng, med enkelte vanskeligere partier underveis.Vekslende mellom sti, skiløype og grusvei, med en god overvekt av sti.

- Følg skiløypa som går innerst til høyre på parkeringsplassen.- Den går ned i en liten dump før den begynner å gå oppover. Følg til venstre rundt svingen.- Det dukker opp et gammelt hogstfelt på venstre hånd etter hvert.- Mot toppen av feltet går det sti på skrå inn til venstre. Alternativtet er å sykle videre til krysset i skiløypa og ta til venstre.- Stien kommer inn på en skiløype igjen etter ca 100.- Ta til venstre inn på skiløypa.- Hold til høyre i neste kryss, fortsatt i skiløype.- Etter noen hundre meter kommer en kraftgate.- Ta sti til høyre påandre siden av kraftgaten.- Følg stien til toppen av Bertelsmyråsen.

Halvveis til toppen passeres Husmannsplassen ”Torsbråtan”. Dette er et fint stykke sti med berg, stein, røtter og jordbunn. Denne stien nedover er desserten på turen, så det er bare å begynne å glede seg allerede her nå.- På toppen fortsetter stien rett over veien.- Hold til høyre ca 50 m etter veien. Du er nå på Brennvinstien.- Brennvinstien fortsetter i samme stil som stien opp mot Bertelsmyr, men nå går det nedover.- Etter hvert kommer du til Brennvinsbekken. Dette er en ansamling steiner, som i skrivende stund, ingen har greidd å kjøre gjennom hele uten å være ned i bakken med en fot, en hånd, hele kroppen eller deler av sykkelen som ikke er beregnet å være på bakken.- Brennvinstien ender i en grusvei.- Ta til høyre oppover grusveien.

Det skal klatres noen hundre meter på denne.- Ta andre skiløype inn til venstre.- Når denne kommer ned til den første skiløypa etter ca 100m fortsetter stien rett frem. Her begynner Bertelsmyr på høyrehånd.- Følg stien innover.- I den første stigningen ta stien in til høyre. Denne er ikke så lett å se. Det er et skur på høyre hånd her.- Denne sti skal følges til ende.- Det er et par stikryss hold til høyre i begge.- Stien ender i skiløypa like ovenfor ROS hytta.- Ta ned til venstre i skiløypa. Følg denne ned til ROS hytta.- Til høyre for ROS hytta, forbi inngangen, går det en sti bratt nedover. Denne er en utfordring å kjøre hele ned.- Stien ender på en skogsvei, ta til venstre videre nedover på denne.- Kommer så ut på en grusvei. Ta til venstre på denne.-

Nå blir det en liten transport etappe på grusvei.- Fortsett gjennom første bommen.- Ved den andre bommen, ta til venstre, fortsatt på grusvei.- Kommer nå til en åker på høyre hånd.- Ta til venstre på grusveien ved enden av skogsholtet på høyre hånd.- Fortsett rett frem mellom hyttene opp i bakken.- Kommer nå inn i en skiløype.- Følg denne oppover til krysset hvor det er skiltet bla til ROS hytta.- Ta til høyre i dette krysset (ikke mot ROS hytta altså)- Fortsett langs denne skiløypa til du kommer til en kraftgate.- Ta opp stien til venstre i på andre siden av kraftgaten- Starten av stien er ”utbedret” til skisportens fremme, men det går fort over.- Stien munner ut i grusveien som ble syklet opp fra Brennvinstien.- Ta til høyre ned grusveien.- Ta til venstre opp Brennvinstien etter ca 100m på grusvei.- Nå er det samme vei tilbake, som starten av turen. Opp Brennvinstien til toppen av Bertelsmyråsen og ned forbi Torsbråtan.

Kartet ”Turkart Kjekstadmarka” anbefales. Det har de aller fleste stiene inntegnet. Selges hos bokhandlere i Asker sentrum. O-kart fås kjøpt bla hos Asker Skiklubb. Kartet ”Oslo Vestmark” Dekker også Kjekstadmarka.