Gardlaushøgda opp

Blåstien ved den øverste av parkeringene ved Steinsskogen Gravlund ( ovenfor Godthaab rehabiliteringssenter, skiltet ), langs riksvei 168 mellom Haslum og Bærums Verk.

Sist oppdatert 17. september 2010 kl 00.00

• Kommune: Bærum - Bærumsmarka
  • Tidsbruk: 0-1 time

Bussen stopper rett ved Godthaab, det er god plass og gratis parkering ved gravlunden – men det er jo som alltid best å sykle..

Rundløype, samme endepunkt som startpunktet.

Tungt oppover, snu på toppen, morsomt nedover. 150 meters høydeforskjell fra start/sluttpunkt opp til toppen, lengde 2,2 km til toppen. Høydeforskjellen avslører sannheten; her er det enten opp eller ned. Med unntak av Ankerveien relativt smal og teknisk skogssti, hvor den avsluttende Steinstien er litt bredere enn de andre.. Ca 200 meter trilling/veldig teknisk oppover ( værsågod å prøv, det kan gå..), ellers ingen trilling. Takket være hellningen er stien stort sett fri fra gjørme og våte partier.Alle stiene unntatt Ankerveien var tidligere plaget med mange nedfallne trær og buskas, og særlig Skråstien og Topplatået har neppe blitt syklet tidligere.Rundløypen går oppover fra første pedaltråkk, og så fortsetter det helt til toppen med noen få korte hvilepunkter. En skikkelig treningstur nært makspuls hvis du kjører uten pause, pluss en del tekniske passasjer underveis. Ankerveien er en godt vedlikeholdt kjerrevei, mens Skråstien er en smal og teknisk skogssti i bratt lende – men selve stien sniker seg opp hellningen på skrå. Topplatået er slakere, ikke fullt så teknisk men det er fortsatt jevnt oppover/nedover med noen få mer tekniske partier. Trillestien kan sykles til største delen, men har noen veldig tekniske deler i kraftig motlut – klarer du dette på sykkelen er du god! Skogsstien er smal og til tider bratt nedover, mens Steinstien er selve desserten; bredere, steinete og med mulighet for ganske god fart nedover. Bruk hodet på første runde – på Steinstien er det noen korte nedkjøringer med stygt fallpotensiale.

Ankerveien – 0 kmFølg Blåstien oppover, sving venstre inn på selve Ankerveien og opp en bratt bakke. Videre inn på sløyfen rundt Stein Gård, forbi et rødt hus og opp en lang motbakke. Kjerreveien svinger nå 90 grader høyre og etterfølges av tre korte men bratte kneiker. Her vil pulsen ligge helt oppe i nærheten av maks – hyggelig for de som liker slikt..Skråstien – 1,07 km fra startpunkt ved parkeringAkkurat når den tredje kneiken etter svingen slutter og veien blir horisontell skal du opp en smal og bratt sti til høyre – presis her går veien over en liten bekk. Opp bakken, videre ca 50 meter på traktorvei og så skarpt høyre under et grantre. Her starter Skråstien med noen tekniske partier, og fortsetter så jevnt oppover på skrå i den bratte hellningen med Stein Gård under. Jeg har brukt noen timer på å rydde denne stien fra adskillige nedfallne trær, så du kan bare glede deg til å være pioner. Etter hvert blir det mindra bratt, og ca 630 meter fra Ankerveien eller 1,7 km fra startpunktet kommer du til en åpen plass med tornebusker og et asketre midt på. Her svinger du ca 120 grader venstre, rundt buskene/treet og fortsetter mot toppen. Hvis du bommer og kjører videre rett frem blir det raskt bratt nedover – da må du snu! På veien ned etterpå er det in på denne stien du skal – men veien går via toppen først.Topplatået opp – 1,70 kmEtter 120-graders svingen fortsetter stien slakt oppover i retning toppen. Lettsyklet med noen få korte tekniske passasjer og noen alternative stier – du skal følge den mest brukte og holde rett frem. Etter hvert åpner det seg, du ser noen svaberg og er plutselig på selve toppen. Slapp av, nyt utsikten og forbered deg på morsom nedkjøring i god fart.Topplatået ned – 2,24 kmNå kan du bare kjøre det du tør samme veien du syklet opp; det er ganske lettsyklet med noen få steiner og svinger som hindringer. Nede ved den åpne plassen med tornebusker tar du venstre og inn i battere terreng. Nå må du bruke bremsene aktivt – og vips er du ute på en bratt og kraftig erodert sti. Et nyryddet og mer populært alternativ som unngår trillestien innebærer at du svinger av stien ned fra toppen rett etter det åpne partiet med litt snaufjellspreg og svaberg - omtrent mitt imellom toppen og den åpne plassen med tornebusker som du passerte på veien opp. Her tar du venstre inn blant trærne, følger de litt utydelige sporene opp en bakke til høyre, svinger 90 grader venstre og opp på toppen av en kolle. Herfra er det tydelig sti over svabergene som ender ved bålplassen der Skogsstien begynner.Trillestien – 2,87 kmNå skal du opp til venstre. Tar du isteden høyre er det veldig bratt nedover og mye løsgrus – du ender ganske snart på Ankerveien ovenfor Stein Gård. Men du tar som sagt venstre, triller alternativt sykler mellom kneikene og kommer snart opp til en åpen og flott bålplass med fin utsikt til høyre for stien. Nyt utsikten, senk skuldrene, setet og bare gled deg – nå er det nedover helt til parkeringen og sluttpunktet for rundturen.Skogsstien - 3,12 kmEtter bålplassen deler seg stien noen ganger, og du holder høyre to ganger og venstre en gang i løpet av 30 meter - på den mest brukte varianten. Så blir det nedover med noen relativt bratte og krevende partier. Terrenget flater så ut og du kommer ned på en bred og steinete sti.Steinstien – 3,58 kmNå gjenstår bare selve desserten på rundløypen; en morsom og til tider rask sti med noen korte men krevende nedkjøringer – forsiktig første gangen. Flere steder har du en bratt skråning rett til ventre av stien – ikke havne her er du snill.. Med god fart detter du så overraskende ut på den helt flate Ankerveien. Nå kan du rolig tråkke bortover til høyre på kjerreveien og smilende vurdere flere runder – stikksporet ned til parkeringen er første til venstre.

Det beste kartet jeg har funnet heter Bærumsmarka og deler av Krokskogen i 1:20 000, utgitt av Fossum Idrettsforening og Idrettslaget Tyrving. Noen av de beskrevne stiene er markert på kartet, men ikke Skråstien og Topplatået. På senere tid har jeg brukt orienteringskart som viser ennå mer info!