Skoglund - Risfjellet - Skoglund

Skoglund

Sist oppdatert 30. juni 2005 kl 00.00

• Kommune: Bærum - Vestmarka

Skoglundveien ligger 10 min kjøring fra Sandvika langs E16 opp mot Solighøgda. Ta av E16 til høyre på Skoglundveien og kjør til enden av denne. God parkering langs veien.

Samme sted, evt. Bjørum sag, ca 1km syd for Skoglund.

Første del går på grus, stien går på fin skogsbunn, gress, barnåler, samt en del små stein. Fin og bred i starten, smalt midtparti, bredere mot slutten. Stien går kun NEDOVER!

Start Skoglund transportetappe til toppenKryss under E16 og ta grusveien til toppen, skiltet Skoglund 2,5km. På toppen er det skiltet blått til venstre mot Risfjellkastet, Mikkelsbonn og Bjørumsaga (Det er hit du skal). Fortsett med å kjøre rett fram mot Bjørumsaga. Følg grusveien helt til enden, ca 3.5km fra Skoglund og her skal du ta av til høyre 50m før enden av veien, skiltet blått Økrivollen.

Økrivollen - Bjørumsaga STI 3kmEndelig ferdig med transportetappen og vel oppe på knappe 400 m.o.h starter stien ned mot Bjørumsaga igjen.Nå venter det over 200 høydemeter nedover!God sti med fin skogsbunn og krappe svinger. Her kommer det mye morro på løpende bånn for de med is i magen og fulldempet sykkel. Funker forresten utmerket med hardtail. Noen steder er det bredt og fint, krøttersti, andre steder smalt. Det passeres noen hogstfelt og inn i skogen igjen på fin sti. Litt mer steiner mot slutten av stien.

Port og strømgjerdeVær obs når porten passeres og ikke kjør rett inn i det elektriske gjerdet som undertegndede, men hopp over, ta til høyre på jordveien og til venstre igjen etter 30 m. Fortsett å følg blåmerket sti. Her går stien i noen serpentiner så høy fart kan gi mye morro, men den er litt igjengrodd. Denne jordveien tar til venstre, men følg blåmerket ned til høyre og mot E16. Vel nede på Bjørum og asfalt venter det en kort transportetappe opp igjen til Skoglund.

Bjørum - SkoglundTa til venstre opp gangveien/asfalten og oppover mot Skoglund igjen.

Kart over Vestmarka. Det er sauer og kuer i området så vis hensyn.