Slottsbergrunden.

Vardåsen skole. Adresse Slottsberget 1.

Sist oppdatert 8. august 2005 kl 00.00

• Kommune: Asker - Vardåsen

Vardåsen skole ligger ca 3 km vest for Asker sentrum.

Med bil på E18 fra Oslo:- Ta av avkjøringen etter broa over Asker sentrum. Skiltet med bla Borgen.- I rundkjøringen ta helt til venstre inn på under motorveien.- Du er nå på Drammensveien. Denne følges rett frem til Slottsberget går inn til venstre ved Rimibutikken.

Med bil på E18 fra Drammen.- Ta av i avkjøringen i bakken ned mot Asker. Skiltet med bla Asker.- Ta til høyre i rundkjøringen.- Du er nå på Drammensveien. Denne følges rett frem til Slottsberget går inn til venstre ved Rimibutikken.

På sykkel fra Asker stasjon:Skal nå følge motorveien som går oppe på broa (den store) over togskinnene i enden av stasjonsområdet. Det er flere måter å sykle dit. Her er en som tar utgangspunkt i Stasjonsbygningen.- Sykle til enden av torget foran stasjonsbygningen.- Ta til venstre bort bankveien.- Fortsett rettfrem i kryssene. Etter krysset med rundkjøringen heter veien Kirkeveien.- Har nå Føyka området med fotballbaner på høyre hånd.- I neste rundkjøring (t-kryss) ta til høyre.- Du er nå på Drammensveien.- I neste rundkjøring svakt til venstre under motorveien.- Fortsett rett frem til frem til Slottsberget går inn til venstre ved Rimibutikken.

Samme som startpunkt

- Stien langs Nordvannet er til dels steinete og litt teknisk.- Skiløypa oppover mot Slottsberget er forholdsvis kupert og bratt. Høy pulsfaktor opp her.- Stien fra toppen av skiløypa og inn til Slottsberget er bred og teknisk lett med skogbunn og svaberg.- Nedkjøringen fra Slottsberget er smal, svingete og teknisk. Det er et lite og vanskelig steinparti nærmer bunnen.- Videre mot skiløypa igjen er det smal og delvis teknisk sti, med mye røtter og stein.- Resten av ruta er stor sett lettkjørt slakt buktende smalsti. Noen småtekniske partier er det innimellom. Meget underholdene.

Rutebeskrivelse.Del 1: Kjærlighetsstien.- Fra parkeringsplassen. Sykle over skolegården på venstresiden av skolen.- Fortsett rett frem forbi hestesenteret.- Ta til venstre inn på stien rette etter ca 50m etter ridehallen.- Videre over bekken og til høyre.- Følg stien langs med Nordvannet.

Del 2: Slottsberget.- Ta til venstre i skiløypa.- Følg skiløypa oppover.- Rett frem over asfaltveien og videre oppover skiløypa.- Ta til høyre inn på grusveien på toppen og følg den videre oppover.- I enden av grusveien tar du stien på baksiden av vanntårnet.- Følg hovedstien. Den går mer eller mindre rett frem.- Hold svakt til venstre i krysset.- Følg videre på den mest markante stien.- Når det går nedover igjen hold til høyre.- Ta til venstre i stikrysset 50 m etter bunnen av bakken.- Følg hovedstien.- Etter en slak nedkjøring ta andre sti til venstre.- Hold til venstre til du kommer til lysløypa.

Del 3. Singeltrackmoro rundt Oppsjø.- Ta til høyre i lysløypa.- Etter ca 150m ta til venstre.- Etter ca 50 m ta til venstre igjen.- Ta andre sti til høyre (etter ca 100m). Både denne og den første til venstre er smale og litt skjulte så følg med.- Hold til venstre nedover.- Ta til venstre i bunnen.- Ta første sti til venstre.- Ta så til høyre.- Ta neste til vestre.- Ta til høyre inn i lysløypa.- Etter ca 200m ta stien til høyre. Denne kommer rett etter et bekkeleie.- Stien fører ned til Oppsjø.- Følg stien rundt til østsiden av Oppsjø.- Her er det en fin rasteplass og mulighet for en dukkert.- Fortsett stien opp til høyre.- Ta tredje sti til venstre.- Hold til høyre i neste kryss.- Ta andre sti til venstre. Kommer du til et stikryss med en bredsti har du kjørt 50 m for langt.- Ta første til høyre og hold deretter til venstre nedover til du er i bunnen av bakken.

Del 4. Tilbake til Vardåsen skole.- I bunnen tar du til venstre inn på den brede stien.- Følg denne rett frem.- Kommer til en asfaltvei etter hvert. Kjør rett over denne.- Så kommer en liten slak bakke med venstresving i bunnen.- Etter svingen ta til høyre. Kommer nå over en liten myr hvor det er lagt ut planker.- Kommer så ut på Drammensveien.- Ta til venstre. Skolen ligger noen hundre meter borti der.- Hvis du skal tilbake til Asker sentrum, tar du til høyre på Drammensveien.

Vardåsen er et forholdsvis lite område, bare ca 20km i omkrets.Hvis man kjører seg vill i skogen er det bare å fortsette så kommer man snart til en vei.

Rundt Oppsjø og nord for skiløypa kryr det av små og store stier.Hvis du bommer på ruta beskrevet her så er det ikke så farlig. Det er bare å sykle i vei på de stiene du finner.Lysløypa er en fin indikasjon for hvor du er.Oppsjø, Vardåsen skole og Drammensveien befinner seg alt nord for lysløypa

Karte "Turkart Kjelstadamarka" anbefales på det varmeste. Det er gitt ut av orienteringsklubben i området og inneholder de aller fleste stier i Kjekstadmarka og Vardåsen. Det fås kjøp hos bokhandelene i Asker sentrum for kr 50,-Orienteringskart for Vardåsen fås kjøpt i Asker Skiklubbs klubbhus på Føyka i Asker sentrum for 20-20 kr.

NB! Det er mange fine stier i Vardåsen. Og det er fordi det brukes av alle i området. Turgåere, familier, barnehager, skoler, hundeeiere, jegere osv… Vær snill å ta hensyn til disse. Legg helst turen utenfor de mest vanlige turtidene og utenfor de våteste periodene. Stopp for turgåere. Hils vennlig på alle. Jeg har så langt bare møtt vennlige turgåere og ikke fått en enste sur kommentar. Slik vil jeg gjerne at det skal fortsette.