Vestmarksetra - Risfjellkastet - Skoslitern - Vestmarksetra

Vestmarksetra parkeringsplass

Sist oppdatert 27. juni 2005 kl 00.00

• Kommune: Bærum - Vestmarka

Kjør til Sandvika, følg skilting til Tanum. Følg Vestmarkveien til den tar slutt. Stor parkeringsplass, bom med miltær vei videre.

Vestmarksetra parkeringsplass, alternativt Jordbru (3km kortere).

Smal sti med noe steiner de første 3km, 2km grusvei, deretter fin og smal sti på myk skogsbunn nedover. Mye stein i Skoslitern og vrien med hardtail. Litt bæring når noen trær må forseres. Ca 3km med lysløype med bark på slutten.

Start som i stiguiden for Vestmarksetra - Ramsåsen.Start ved Vestmarksetra parkeringsplass og ta blåmerket sti mot Haugsvollen. Denne tar av på veien mellom nedre og øvre parkeringsplass. Her er det steinete sti, og ta til høyre når en kommer ut på grusveien igjen. Finner du ikke stien ta heller asfaltert vei 100m oppover og til høyre i neste kryss merket mot Svartvann 4.5km og Grønland. Anbefaler heller å finne den stien...

Haugsvollen - Stovivollen 2km med sti.Dette partiet har falt ut av guiden for Vestmarksetra - Ramsåsen, men gjelder også her. Fra Haugsvollen er det 2km med blåmerket sti til Stovivollen. Man sykler på høyre side av Grønlandsveien oppover til Stovivollen. Alternativt kan en ta grusveien hele veien til toppen. Men det er vel stier som er utfordrende...

Stovivollen - mot GrønlandTransportetappe på noen kilometer oppover på grus. Vel oppe på toppen tar veien en 90 grader til venstre, her går stien av til høyre og det er skiltet blått til Risfjellkastet 2km. Nå starter den morsomste etappen!

2km med smal og fin sti nedoverFra toppen sirkler stien seg nedover i 2km. Den er til tider smal men fin, lite røtter. Kan nok være litt igjengrodd på slutten av sommeren. Følg blåmerket, og en krysser en gammel skiløype. KRYSS: etter 2km med morro kommer en til et kryss. Ta nedover til høyre her og morroa fortsetter, med et bredere og litt mer steinete parti. Noen korte svabergpartier. Hele veien er det merket blått.

Petersklev kryssetI dette krysset er det bare å forstette rett fram og nedover om du i hele tatt merket det i forbifarten. MEN, her er det mulig å ta stien opp til høyre, merket Stovivollen 2km og etterhvert komme inn på stiguiden Vestmarksetra - Ramsåsen - Vestmarksetra. Denne beskrivelsen fortsetter nedover i retning Skui 4,5km.

SkosliternOm navnet kommer av alle steinene vet jeg ikke, men for en hardtail med 60mm vandring som jeg kjører var det litt i vel humpete laget. Dog er det sikkert mulig å knuse på over steinpartiene i fin flyt. OBS: mye løs stein, men det går fortsatt nedover! Vær oppmerksom på gjerdet med port og et stort trenedfall midt i bakken.

Krysset i bunn av bakkenTa rett fram merket blått, dog også merket/skiltet til venstre mot Skui. Denne delen av stien er en bred gammel steinete tømmervei, og utfordrende i seg selv. En del stein og veeeeldig mye trær som har falt over veien. Alternativt følg en opptråkket sti på venstre side et lite stykke og opp igjen på veien. Blåmerket hele veien, men ved gjerdet/porten følg den såkalte veien rett fram videre, også merket blått. Videre går det slik ned til Jordbru lysløype.

Jordbru lysløype - VestmarksetraVel nede i lysløypa, tar man til høyre og høyre igjen i neste kryss skiltet rødt til Vestmarksetra. Her er det bark og sugende sykling opp igjen til utgangspunktet. Ca 2.5km.

Terrenget er beitelandskap for kuer og sauer så vis hensyn. Kart over Vestmarka kan brukes. Det er parkering mot betaling i helgene, 20kr eller noe slikt.