By - Myrseter - By

By parkeringsplass

Sist oppdatert 24. juli 2005 kl 00.00

• Kommune: Bærum - Krokskogen

Parkeringsplass langs veien nesten innerst i Lommedalen, ca 6km nord for Bærums Verk. Bussrute 753 har sin endeholdeplass her.

By parkeringsplass

Fin blåmerket skogssti på en gammel rød skiløype. Dette gjør terrenget åpent og lite busker helt inne mot stien. Noen tekniske partier, ellers innslag av røtter/stein og mye myk skogsbunn.

Start som stiguiden By - Småvann - ByEn kan velge å ta stien beskrevet i denne guiden eller kjøre grusveien (ca 6km med grusvei opp til Småvann) til enden av Småvann (motsatt vei i denne guiden). Tar du stien blir turen utvidet med over 6km med sti!

SmåvannTa av grusveien til venstre skiltet blått Myrseter, Mattisplassen 4km, Fjellseter 7km. Kommer du fra stien beskrevet i guiden By - Småvann - By tar du av til venstre inn på blåmerket sti skiltet mot Myrseter 2.5km og Mattisplassen og Fjellseter.

Småvann - Myrseter stiEtter ca 50m på grusveien ved enden av Småvann tar du av til høyre igjen merket blått mot Myrseter 2.5km, Mattisplassen og Fjellseter. Stien har en fin start, men det blir litt brattere når man nærmer seg demningen til Byvann. Stien følger Byvann på avstand nordover og oppover i åsen. Fin og ikke alt for tung stigning på stien opp til området Soterudleiken. Stien følger en nedlagt rødmerket skiløype hele veien, men er også blåmerket. Åpent rundt stien men til tider noe lyng. Det er noen bratte partier hvor alle andre enn trailatleter må bære sykkelen noen meter. Stien slynger seg oppover til toppen og er også fin å kjøre motsatt vei.

På toppen av SoterudleikenHer er det et rødmerket skiltkryss, men følg den markerte stien rett fram mot Myrseter 2km, Monsebråtan 4.5km. På toppen venter mye morro slakt nedover på til tider fin sti. Den er svingete og morsom hele veien ned til Myrseter. Før dette kommer man til Østre Myrehytta som ikke er noen hytte i det hele tatt, men et rødmerket kryss. Fortsett med å følge blåmerket sti nedover til høyre. Nesten helt nede kommer det en sti inn fra høyre. Her kan man velge å kjøre tilbake mot veien til Byvann. Forstett nedover til venstre og du kommer til Myrseter.

Myrseter - ByVel nede på Myrseter som er en ubetjent DNT hytte tar du grusveien til venstre og 9 kuperte km ned til By igjen. OBS: ved Tverrelva kan en kjøre på begge sider av elven. Tar du venstre siden slipper man å sykle opp igjen til parkeringsplassen.

Turkart over Oslo Nordmarka og Krokskogen har oversikt over stiene. Turen kan utvides med over 6km med sti hvis en først velger stiguiden By - Småvann - By!