Vardåsentoppen – Dobbel topptur.

Utfartsparkeringen ved siden av Tomrabygget som har adresse Drengsrudhagen 2.

Sist oppdatert 7. august 2005 kl 00.00

• Kommune: Asker - Vardåsen

Slik kommer du dit:

Med bil på E18 fra Oslo:- Ta av avkjøringen etter broa over Asker sentrum. Skiltet med bla Borgen.- I rundkjøringen ta helt til venstre inn på under motorveien.- Du er nå på Drammensveien denne følges rett frem til Drengsrudhagen går opp til venstre ved Tomrabygget.

Med bil på E18 fra Drammen.- Ta av i avkjøringen i bakken ned mot Asker. Skiltet med bla Asker.- Ta til høyre i rundkjøringen.- Du er nå på Drammensveien. Denne følges rett frem til Drengsrudhagen går opp til venstre ved Tomrabygget.

På sykkel fra Asker stasjon:Skal nå følge motorveien som går oppe på broa (den store) over togskinnene i enden av stasjonsområdet. Det er flere måter å sykle dit. Her er en som tar utgangspunkt i Stasjonsbygningen.- Sykle til enden av torget foran stasjonsbygningen.- Ta til venstre bort bankveien.- Fortsett rettfrem i kryssene. Etter krysset med rundkjøringen heter veien Kirkeveien.- Har nå Føyka området med fotballbaner på høyre hånd.- I neste rundkjøring (t-kryss) ta til høyre.- Du er nå på Drammensveien.- I neste rundkjøring svakt til venstre under motorveien.- Fortsett rett frem til Drengsrudhagen går opp til venstre ved Tomrabygget. - Det er drøyt 2 km til startpunktet.

Tomrabygget er veldig markant med stor skilt på veggen og flagg. Ligger rett etter Plantasjen som også er godt synlig. Begge ligger på venstre hånd.

Samme som startpunket.

Starter med lett teknisk terreng på stier av varierende bredde.Teknisk vanskeligere etter hvert som det blir brattere mot toppen.På toppen er det store svabergområder å leke på. Her velger man vanskelighetsgrad selv.

På vei opp mot toppen må en del skyving av sykkelen påregnes i de bratteste partiene.Kun de aller sprekeste og teknisk dyktige sykler mer enn de går opp den bratte delen av oppstigningen.

På den nordsiden av Vardåsen er alt kjørt ned igjen, så vit at det er mulig hvis du er dyktig og modig nok.

På sørsiden av toppen er alt kjørt ned unntatt et par korte teknisk vanskelige partier.

Del 1: Fra startpunkt til inn starten av klatringen mot toppen.- Fra P-plassen opp Drengsrudhagen og til venstre inn på grusvei (ca 100m).- Ta tredje sti til høyre (etter ca 250m).. Inngangen er litt gjengrodd.- Ta til høyre i stikryss (etter snaut 200m)..- Ta til venstre inn på bredere sti i stikryss (etter ca 350m).- Ta andre sti til venstre (etter ca 400m). Dette er en smalere sti. Ta en mental notis av dette stikrysset. På returen skal dere videre opp den brede løypa for å få avsluttet turen med en meget flott nedkjøring.- Ta til venstre i lysløypa (etter ca 300m).- Ta andre sti til høyre (etter snaut 100m). I dette krysset kommer det en bred sti opp fra venstre, lysløypa fortsetter halvt til høyre. Stien dere skal ta går 90 grader til høyre og ser litt ut som et tørt bekkeleie.- Etter ca 150m ta til venstre. Dette er blåstien til Vardåsentoppen.

Del 2: Klatringen til toppen fra nordvest.- Nå er det bare å fortsette på blåstien opp over og oppover mot toppen. Nå begynner det å bli teknisk vanskelig.- I stikrysset i steinhaugen i bratta skal dere videre opp til høyre.- Når terrenget flater ut og domineres av svaberg hold rett frem. Holder nå høyden i terrenget.- Etter ca 100 ta til venstre mot toppen. Se etter blåmerking på svabergene. Ta en mental notis av dette krysset, for etter at toppen er inntatt, skal dere videre rett frem her mot mer svaberglek og nedkjøring på sørøstsiden.- Toppen nås etter ca 250m.

Del 3: Svaberglek.- Nå er det bare å kose seg på toppen med kjøring på svaberg.- Det er mer svaberg å leke seg på videre bortover mot sørøstnedkjøringen.- Ta samme vei ned fra toppen som opp.- Etter ca 250m ta til venstre. Se etter blåmerking. Se nest sistepunkt i del2.- Dere er nå på blåstien som går ned på sørøst siden av Vardåsen.- OBS! Til høyre for blåstien er det stup\klatreberg. Hold godt klar av denne.- OBS 2! Det er noen av droppene\kantene på svabergområdet som er høye. Sjekk alltid hva som er på andre siden av kanten før du kjører over den.

Del 4 Sørøstnedkjøringen.- Etter at dere er fornøyd med svaberglek på platået er det bare å følge blåstien videre.- Nedkjøringen varierer mellom lett svabergsti og teknisk partier. Noen få dropp krever hopping eller bashguard.- Hvis dere havner i Alpinanlegget har dere hold for lang til venstre. Kryss da bare til høyre til blåstien dukker opp igjen.- Vel nede på grusveien ta til venstre.- Følg denne til Alpinanlegget.

Del 5: Opp til toppen igjen.- Sykle eller skyv sykkelen opp slalåmbakken.- På toppen av slalåmbakken er det flere stier å ta. Ta retning halvt venstre over svabergene.- Så lenge dere holder til venstre for Vardevannet, vil dere før eller siden komme inn på blåstien igjen.

Del 6: Nordvest nedkjøringen.- Nå er det ned samme vei som dere kom opp.- Her er det litt av hvert å bryne seg på.

Del 7: Morosti i Oppsjøområdet.- Vel ned i lysløypa igjen. Ta til venstre samme vei som dere kom oppover.- Etter ca 100m å ta til høyre, igjen samme vei som dere kom.- I krysset med den brede stien å ta til venstre (se pkt 5 i del 1).- Ta andre sti til høyre (etter ca 200m)- Ta første sti til høyre (etter ca 50m). Den er liten, lettere skjult og kommer brått på. Nå begynner en lett teknisk og utrolig morsom nedkjøring. Ved tvil i stikryssene, følg fallet i terrenget best mulig, dere skal nedover.- Ta første sti til høyre (etter ca 50m).- Ta første sti til venstre (etter ca 50m)- Hold venstreett frem ned resten.- Stien ender i en bredere sti. Ta til høyre.- Hold til venstre herfra til dere kommer til grusveiene igjen.- Ta til venstre på grusveien.- Ta til høyre på veien og dere er tilbake til startpunktet.

NB! Det er mange fine stier i Vardåsen. Og det er fordi det brukes av alle i området. Turgåere, familier, barnehager, skoler, hundeeiere, jegere osv…

Vær snill å ta hensyn til disse. Legg helst turen utenfor de mest vanlige turtidene og utenfor de våteste periodene.Stopp for turgåere.Hils vennlig på alle.

Jeg har så langt bare møtt vennlige turgåere og ikke fått en enste sur kommentar.Slik vil jeg gjerne at det skal fortsette.