By - Tverrelva - Kleivstua - Bentesplassen - Jonsrud (By)

By

Sist oppdatert 28. august 2007 kl 00.00

• Kommune: Bærum - Krokskogen

Du kan sykle fra Sandvika til By(innerst i Lommedalen). Alternativt kan man sykle fra Sørkedalen over Storebekksetra via Tobonn.

Jonsrud (evnt. By)

Brede grustier (kjørevei). Her kan man sitte på sykkelen hele veien, uansett om man har hybrid eller terrengsykkel.

Etter å ha syklet til By eller parkert bilen der, så starter du sykkelturen med å sykle opp til venstre. Etter 500 meter tar du til venstre (hvis ikke havner du på Kampesetra) og følger skiltingen til Tverrelva. Innover til Tverrelva er det tilnærmet flat (en liten stigning) og det er fine brede grusveier.

Vel fremme med Tverrelva krysser du broen og sykler opp bakken. Her er det fine muligheter for å fylle på vann hvis du skulle trenge det. I bakken tar du nesten en 180 grader sving og følger skiltingen mot Kleivstua og Mattisplassen. På veien mot Kleivstua er det stort sett bare oppover, en jevn lang stigning på ca. 3,3%. Høyeste punkt på turen er på ca. 460 moh.

Etter ca. 11,5 kilometer på vei til Kleivstua kommer til et kryss hvor du skal ta til venstre. Hvis du sykler til høyre går veien mot Løvlia og Damtjern, men det blir en helt annet rute. Så ta til venstre.

Før du kommer til Kleivstua får du et vakkert panorama-syn over Hole, Steinsfjorden, Vikerfjell og Ringerike. Her er det vært å gå av sykkelen og ta en titt. Vel fremme med Kleivstua får du flere alternativer. Kleivstua (372 moh.) er et gammelt gjestgiveri og skysstasjon som ligger på toppen av Krokkleiva. Man kan blant annet sykle til Sollihøgda og Lommedalen. Du kan også prøve på stisykkel opp til Kongens utsikt, men du må nok regne med å gå av sykkelen på enkelte partier. Det tar femten minutter å gå fra Kleivstua til Kongens utsikt, så ta tur hvis du aldri har vært der.

Følg så den Den Bergenske kongevei, skiltet mot Lommedalen, over Midtskogen og Benteplassen før du vender tilbake til By i Lommedalen. På vei ned fra går det raskt på grusveiene, og hellingen er på ca. 4,5%. Veien er stort sett rett så du får god fart, men pass på i svingene.

Turen er på ca. 31 kilometer, og ca 100 minutter (hvis man ikke tar en tur oppom Kongens utsikt)

Kartet fra sykkelforening (Kartbutikken) fungerer greit for å syklet i området.