Semsvann – Sandungen – Haveråsen - Semsvann

Semsvann

Sist oppdatert 9. august 2005 kl 00.00

• Kommune: Asker - Vestmarka

Med bil:Ta opp til høyre fra E18 ved Holmen hvis du kommer fra Oslo.Ta opp til venstre fra E18 ved Holmen hvis du kommer fra Drammen.Ta til høyre igjen mot Skaugum og Semsvann.Ta til høyre ved Sem gjestegård.

Fra Asker sentrum er det ca 10 min rolig sykling til Semsvann.

Samme som Startpunkt

Teknisk sti i Kupert skogsterrengNoen få transport etapper på grus eller asfalt.De fleste må påregne seg litt gange, men kun i korte partier. Det er noen kneiker både opp og ned som kan være litt krevende.

Del 1. Fra Semsvann til Gupu.

Dette er en transportetappe først på grusvei og så i skiløypa.- Følg grusveien på østre siden av Semsvann.- Når du har kommet ca en tredjedel rundt Semsvann, så ta til høyre inn skiløypa. Det er skiltet til Gupu.- Følg skiløypa oppover helt til du kommer til gjerdet rundt innmarken til Gupu.

Del 2. Mormorstien

- Ta til venstre og kjør nedover langs gjerdet. Dette blir etter hvert en sti.- Kommer så til en skiløype, kryss rett over skiløypa, stien fortsetter på andre siden.- Det er 3-4 stikryss, hold til høyre i alle.- Underveis vil du passere en liten bro og et par bekkeleier.- Mormorstien ender på grusveien som går opp fra vestsiden av Semsvann.

Del 3. Grusveiklatring.

- Ta til høyre opp grusveien. Nå akkumelers høydemeterene raskt.- Etter en laaange og tunge km eller så går det en blåsti inn til høyre.- Denne er skiltet med bla Sandungen.

- Alternativt kan det klatres på en blåsti som går på høyrehånd langs med grusveien.Den starter like over der Mormorstien kommer ut i grusveien. Den går mellom grusveien og en rødløype som starter på samme sted. Stien kommer ut på grusveien etter hvert.

Del 4. Blåsti til Sandungen.

Nå følger fin blåsti nordover mot Sandungen.Det er noen skilter underveis, velg stien mot Sandungen.- I de neste 3-4 stikryssene hold ”rett” frem og hold ca samme høyde i terrenget.- Etter hvert sees et hogstfelt mellom trærne på høyre side, så kommer et t-kryss.- Ta opp til venstre her.- Følg så ”hovedstien” oppover til asfalten.- Du er nå rett nedfor Øver Rustan leir.

Del 5. Asfalt eller skiløype til Sandungen.

- Ta til høyre ned asfaltveien.- Sykle den snaue kilometeren ned til Sandungen.- Alternativt kan du sykle slalåm mellom kuene i skiløypa som går ved siden av.- Ved Sandungen ta til venstre ved bommen og inn på grusveien.- Etter noen meter starter blåstien opp mot Haveråsen til høyre.

Del 6. Blåsti opp til Haveråsen.

- Ta til høyre opp blåstien etter noen få meter og hold til høyre opp det som ser ut til å være den bredere sti. Her er det lett å misse. Hvis stien ikke begynner å stige bra etter hundre meter så har du kjørt feil. Snu og prøv igjen.- Nå er det bare å følge stien oppover og oppover til toppen av Haveråsen.- Når du er på toppen så tar du deg en velfortjent hvil og nyter utsikten.

Del 7. Blåsti ned fra Haveråsen.

- Etter at utsikten er fortært så finn pålen med skiltene og stien merket med bla Mikkelsbonn og Sollihøgda. Det er stien til høyre hvis du står med ryggen mot Oslo.Nå kommer en teknisk nedkjøring. Stien er noen litt gjengrodd, og noen av steinene er på den sleipe siden av glatt, men du verden så moro.- Hold til høyre nedover.- Ved stikrysset hvor det står en bjerk med påmalt blå pil pekende til venstre, skal du til høyre.- Hvis stien begynner å gå oppover igjen så er du tatt feil ved kryss, snu og prøv igjen.- I et av kryssene går det en sti bratt opp til høyre, her skal du ta til venstre.- Etter hvert kommer du ned på en skitrase.

Del 8. Under Grønland på vei mot Gupu.

- Kryss rett over skiløypa og fortsett på fin lettkupert blåsti.- Nå er det bare å følge stien.- Ved neste ski trasé kryss rett over igjen.- Etter hvert kommer du til en husmannsplass. Stien forsetter over plassen til venstre.- Følg bare på stien. Den vil snart bli svakt hellende nedover.- En høyspentledning krysses.- Noen småstier og andre spor krysser stien, men bare følg stien sånn noenlunde rett frem og svakt hellende nedover.- Stein ender ut på asfaltveien mellom Vestmarksetra og Sandungen.- Ta til venstre inn på asfaltveien.- Følg veien et par hundre meter. Veien tar en 180 grader sving. Her går det en skiløype på høyresiden av veien.- Ta til venstre inn på skiløypa.- Følg den hundre meter til Furuholmen. Furuholmen er en liten gård som av og til har servering.- Ved Furuholmen ta veien.- Etter 50 m, sving til høyre forsett på veien.- Etter ca 400 m er du på Gupu gård.- Her er det servering, ta gjerne en hvil. For åpningstider sjekk www.skiforeningen.no

Del 9. Tacostien.

- I forlengelsen av veien langs med gjerdet og kortveggen av hovedhuset begynner Tacostien.- Rett frem gjennom grinda og over skitraséen.- Nå kommer en god porsjon nedovermoro med innlagte tekniske øvelser.- Stien krysser skitraséen ved et par anledninger, men det er ikke tvil om hvor stien fortsetter.- I enden av Tacostien er det stikryss. Her er det skiltet til Semsvann mot høyre.- Ta til høyre.- Ta andre sti opp til høyre. Denne dukker opp etter 3-400 m og kan være vanskelig å se når du har god fart. Den er blå merket. Krysser du en bekk har du syklet noen få meter for langt.

Del 10. Kanonstien.

- Denne er blåmerket og går over Stokkermyra.- Stien er forholdsvis lettsyklet opp mot toppen og ned på andre siden, men på toppen byr den på godt med tekniske finurligheter plassert med passende mellomrom.- Det står respekt av de som greier å knote seg gjennom hele den.- Etter å ha passert toppen er det bare å suse ned til Semsvann. Denne delen heter Nedre Kanonvei fra gammelt av, derav navnet kanonstien.- Det er et par stein ansamlinger på vei ned, ikke så vanskelige men vær obs på dem.- Der også en grind som må passeres nede i bakken der.- Siste del av stien traversere en bratt skråning. Dvs et det er bratt ned på den ene siden as stien. Et lite parti av sien er smal og litt rufsete med løse steiner. Vær forsiktig her.- Vel ned på grusveien er det bare å ta til venstre å trille tilbake til p-plassen.- Det er også fulgt mulig å ta en dukkert i Semsvannet. Du vil passere en liten badestrand på veien.

Kart:O-kart fra Asker Skiklubb. Kan kjøpes enkeltvis fra i klubbhuset på Føyka Stadion i Asker sentrum.Turkartet ”Oslo Vestmark” fra Statens kartverk.

OBS!Grusveien langs Semsvann og opp mot Gupu er en meget populær turvei. Her vil du treffe på turgåere og joggere. Vær snill å ta hensyn til disse og hold lav fart her.På stiene er det betraktelig mindre folk.