Dikemark - Blåfjell.

Utfartsparkeringen ved Dikemark sykehus.

Sist oppdatert 9. august 2005 kl 00.00

• Kommune: Asker - Kjekstadmarka

- Følg skilting mot Dikemark fra E18. Avkjøring etter Asker hvis du kommer fra Oslosiden. Avkjøring før Asker hvis du kommer fra Drammenssiden- Etter å ha kjørt av E18 kommer du inn på Drammensveien.- Følg skiltingen til Dikemark inn på Dikemarksveien. - Etter å ha passert en bro\fylling mellom to vann kommer du til ”Dikemark Sentrum”. - Ta til høyre mellom bygningene. Litt avhengig hvilke bygginger du kjører mellom kan det være litt kronglete gjennom der.- På andre siden av bygningene kjører du over broa i enden av vannet.- Hold til høyre før p-plassen foran den store røde mursteinsbygningen.- Utfartsparkeringen er til Høyre rett opp i svingen, vis-à-vis nevnte p-plass over.

Samme sted som startpunktet

Lett teknisk terreng. Varierende mellom smal sti, bred sti, skiløype og svaberg.En transportetappe på skogsvei og grus er det også.

- Ved parkeringsplassen på Dikemark går det en liten sti opp bakken. Tenk: vei rett frem, parkeringsplass inn til høyre, sti midt i mellom.- Etter 50 m krysser den over en gressplen, en vei\gårdsplass ved en rød mursteinsblokk og en gressplen igjen. Stien forsetter på vestre side av den røde mursteinsblokka.- Følg denne til du kommer til skiløypa.

- Ta til venstre i skiløypa og følg denne til du kommer til et tjern.- Ta stien til venstre, etter noen hundre meter kommer du til skiløpa opp til Verksmåsan.

- Ta til venstre inn i skiløypa og følg denne hele veien opp til toppen.- Før du kommer opp på toppen kommer det en gulmerket sti\løype inn fra venstre. Merk deg denne, du skal inn på den på returen.- Følg gulmerkingen vider oppover (i skiløypa).

- På toppen av skiløypa skal du holde til høyre for myra.- Følg gulmerket sti.- Etter hvert kommer du til en hytte (Persbu).- Fortsett stien forbi utedoen og ned til venstre.- I bunnen av bakken gjør den en sving til venstre.- Etter et lite stykke skal du inn til høyre.- Kommer nå til en liten myr som må passeres. Den er som regel ganske tørr. Hvis den er våt så hold godt til høyre hvor det er tørrere.- I neste sti kryss hold til høyre.

- Kommer nå inn på stien langs Svartvannsåsen. En perle av en sti! Denne går langs hele Svartvannsåsen. Nyt!

- Nederst i stien holder du til høyre over et skogsfelt.- Kommer så til en skogsvei som på kartet er merket som trillesti. Sist jeg var der var den ganske maltraktert av skogsmaskiner. Ta til venstre nedover på denne.- Etter noen hundre meter kommer du til en ny skogsvei. Ta til venstre inn på denne.- Skogsveien følges i ca 700m.- Ta til venstre opp bredsti.Etter et par hundre meter kommer du inn på en grusvei. Rett frem her.- Ta første vei til venstre. Nå begynner klatringen opp mot Blåfjell igjen.- Et stykke oppe i bakken deler veien seg hold til høyre og forbi bommen.

- På toppen ta stien på venstre side forbi Blåfjellhytta.- Her starter skiløypa. Ta den et par hundre meter.- Etter hvert åpenbarer det seg et enormt (sva)berg.- Her er det bare å leke seg så lenge man lyster.

- Etter at berget er behørig beundret, drar du videre svakt høyre til høyre på toppen av berget.- Da kommer du inn på toppen av stien som går langs Svartvannsåsen.- Ta samme vei tilbake som du kom.

- I skiløypa ned fra Verksmåsan ta inn til høyre på den gulmerkede stien.- Følg denne i ca 300m og ta til venstre.- Nå følger en nedkjøring på smal sti.- Denne ender ut i skiløypa igjen.

- Følg skiløypa nedover i ca 400 m til du kommer til et kryss.- Velg stien som går rett frem til høyre.- Følg denne nedover til du kommer til en gresseng.- Dra over og ned i det venstrehjørnet av gressengen.- Følg veien, hold til høyre for barnehagen, og vips er du ved parkeringsplassen igjen.

Kartet ”Turkart Kjekstadmarka” anbefales. Det har de aller fleste stiene inntegnet.Selges hos bokhandelere i Asker sentrum.

O-kart fås kjøpt bla hos Asker Skiklubb.

Kartet ”Oslo Vestmark” Dekker også Kjekstadmarka.