Gardlaushøgda rundt

Blåstien ved den øverste av parkeringene ved Steinsskogen Gravlund ( ovenfor Godthaab rehabiliteringssenter, skiltet ), langs riksvei 168 mellom Haslum og Bærums Verk. Denne parkeringen er også utgangspunkt for Dælivannsåsen de luxe og Gardlaushøgda op

Sist oppdatert 22. september 2008 kl 00.00

• Kommune: Bærum - Bærumsmarka

Bussen stopper rett ved Godthaab, det er god plass og gratis parkering ved gravlunden – men det er jo som alltid best å sykle..

Rundløype, samme endepunkt som startpunktet.

Veldig variert med noen tunge motbakker og mange trivelige nedkjøringer. I starten bred kjerrevei, i midten smal sti og så middels bred sti på slutten. Ingen trilling er nødvendig, men mange korte passasjer som krever fullt fokus. Dette gjelder særlig den avsluttende Steinstien med noen krevende og utsatte nedkjøringer.

Rundløypen følger skiltet blåsti hele veien unntatt avslutningen opp Motbakken og ned Steinstien. Ankerveien er veldig lettsyklet men oppover, Blåstien er bred og steinete men til tider gjørmete og Mellomstien fra Fiskelaustjern byr på morsom og fartsfyllt sykling på singletrack i nedoverbakke. Pilgrimsleden er steinete men lettsyklet, Motbakken er akkurat hva det høres som og Steinstien avslutter med teknisk nedoverkjøring i eksponert terreng – til sammen en flott opplevelse!

Partiet fra Fiskelaustjern og videre påGardlaushøgda rundt er en perfekt kvalitetsavslutning på den fine turen fra Tobonn innerst i Lommedalen via Rognlivann, Vensåsseter og Burudvann parkering ( se stiguide for Tobonn-Burud-Tobonn). Fra Burud tar du blåstien til Skriverberget, videre sørover til Fiskelaustjern og deretter fortsetter du østover på Gardlaushøgda rundt. Med denne kombon får du over en mil sammenhengende flott stisykling ( unntatt 1,5 km grusvei ved Burudvann ) fra Rognlivann til Godthaab gjennom det beste av Bærumsmarka – anbefales veldig sterkt og på det aller varmeste !!!

Ankerveien og Blåstien – 0 kmFølg blåmarkert stikkvei oppover fra parkeringen, sving venstre inn på selve Ankerveien og opp en bratt bakke. Videre inn på sløyfen rundt Stein Gård, forbi et rødt hus og opp en lang motbakke. Midt i bakken går stikksporet ned til parkeringen ved Stein gård – morsom nedover men ofte vått og gjørmete. Videre rett frem svinger nå kjerreveien 90 grader høyre og etterfølges av tre korte men bratte kneiker. Her vil pulsen ligge helt oppe i nærheten av maks – hyggelig for de som liker slikt.. Akkurat når den tredje kneiken etter svingen slutter og veien blir horisontell tar Gardlaushøgda opp stien til høyre – du fortsetter rett frem. Fortsett til den fine veien går bratt opp til venstre, mens du kjører ned skråningen til høyre og videre rett frem. Hvis du prøver opp til venstre får du en kort men intens motbakke opp til en hytte med fin utsikt – velegnet for intervalltrening. Blåstien rett frem er bred men full av steiner og med flere gjørmete partier – her er det tydelig hva null vedlikehold i mange år gjør med en kjerrevei. Gjørmen kan stort sett alltid unngås via teknisk sykling på sidene – i svingen før Vintermyrene tar du en morsom teknisk sti på venstre side. Noen bratte motbakker og spennende nedkjøringer gir god puls og fokustrening. Stien/kjerreveien deler seg på ett sted, hvor du holder høyre. Etter hvert ser du Fiskelaustjern til venstre for stien, og du stopper før gjørmepartiet.

Mellomstien – 2,65 km fra startpunktetFør gjørmepartiet hvor du ser tjernet kjører eller triller du inn i skogen til høyre, kommer deg over grøfta og finner den smale stien videre østover. Nå har du drøyt en kilometer med orn´tli morsom flytsti foran deg! Litt teknisk og bratt start, så lettere og mer åpent i svak nedoverbakke – her kan du kjøre opp farten alt du tør! Noen få spredte steiner beholder spenningen og krever fortsatt fokus. Passér etterhvert en bru og så videre på stien som er litt oppkjørt av skogsmaskiner det siste partiet ned til veien fra Muren til Øverland gård. Du kommer ut på denne grusveien rett ved det røde huset som faktisk benevnes Mellom på kartet.

Pilgrimsleden og Motbakken – 3,80 km50 m lenger ned langs grusveien er det på´an igjen, for her går den skiltede Pilgrimsleden mot Øverland gård opp i skogen til høyre. Denne er relativt bred, lettkjørt og med stedvis mange runde steiner som alltid kan unngås med litt morsom presisjonskjøring. Terrenget er helt flatt i starten, går etter hvert over en bru og så mer teknisk opp en bakke. På toppen av bakken krysser en gammel traktorvei Pilgrimsleden, og du svinger 90 grader til høyre opp bakken. Selve Pilgrimsleden fortsetter rett frem, men er altfor steinete i altfor eksponert terreng for å være morsom - dessuten med mindre høydeforskjell. Til høyre oppover traktorveien blir det teknisk klatring hvor hjertet får kjørt seg – men dette har du igjen senere. Traktorveien flater så litt ut og du kommer til et stikryss med en liten bekk nede til høyre.

Steinstien – 4,68 kmI stikrysset ved bekken tar du venstre inn på en smalere skogssti. Noen tekniske passasjer fører etter hvert til nedoverbakke, tettere skog og bredere sti. Her starter selve Steinstien, som også inngår i Gardlaushøgda opp; denne kommer ned på stien fra høyre. Steinstien er selve desserten på rundløypen; en morsom og til tider rask teknisk sti med noen korte men krevende nedkjøringer – forsiktig første gangen. Flere steder har du en bratt skråning rett til venstre av stien – ikke havne her er du snill.. Med god fart detter du så overraskende ut på den helt flate Ankerveien ved et gråttt litet hus, straks ovenfor der Pilgrimsleden kommer ut på Ankerveien. Her kan du rolig tråkke bortover til høyre på kjerreveien og smilende vurdere flere runder eller noen av de andre stiene i området – stikksporet ned til parkeringen er første til venstre.

Det beste kartet jeg har funnet heter Bærumsmarka og deler av Krokskogen i 1:20 000, utgitt av Fossum Idrettsforening og Idrettslaget Tyrving. Alle de beskrevne stiene er tydelig markert på dette kartet. På det vanlige kartet over Nordmarka i 1:50 000 er alle stiene unntatt Steinstien markert.