Sweetness og Smuuudness på Sollihøgda.

Sollihøgda

Sist oppdatert 8. juni 2007 kl 00.00

• Kommune: Bærum - Krokskogen

Stien starter ved ferista rett nedenfor kapellet på Sollihøgda. Det er blåmerket til bla. Mustadkroken og Kjaglia.

Kjaglidalen/Bjørumsaga/Sollihøgda

Stort sett veldig fin sti av forskjellig karakter. Turen inneholder tre fine utforkjøringer, en del smuuud smalsti, en del teknisk smalsti og noen raske, åpne partier. Det er selvfølgelig også litt knot her og der men det aller meste er mulig å sykle.

Sollihøgda-Kollen-Avtjerna-Niskinnvann-Kjaglia

Dette er kanskje favoritt turen min og en av de jeg sykler oftest. Den kan selvfølgelig kombineres med de andre godbitene på Sollihøgda. Det kan være en fordel å bli kjørt opp og sykle hjem igjen eller hvis man er flere kan man sette en bil ved Bjørumsaga. Eller man kan selvfølgelig sykle opp igjen å hente bilen.

Følg asfaltveien og blåmerkingen opp til kapellet. Du skal ikke nordover mot Sørsetra men holde høyre og trille ned på grusveien ved ferista. Her starter stien.

Første etappe går over en liten ås. Etter skrenten opp fra ferista er det mulig å sykle nesten helt til topps. Et stykke oppi bakken tar en sti av til venstre men du skal fortsette rett fram og oppover.

Over toppen venter en fin utforkjøring. Teknisk på begynnelsen og slutten og rask i midten.

Nå ender du nede på Niskinnveien som kommer opp fra E-16. Man kan følge blåmerkingen rett over og inn i skogen igjen men jeg foretrekker å følge veien ca. 100 meter til høyre opp på den lille bakketoppen. Her tar det av en umerket sti til venstre og andre etappe begynner.

Følg denne stien til den gjør en markert 90grader sving. Her skal du rett fram over et myrete parti og opp en liten kant hvor stien blir mer definert igjen. Forstett til du er på toppen av en bratt bakke som går på skrå opp en skrent. Her deler stien seg. Tar du til venstre kommer du ned til blåstien mot Kjaglia, altså dit du skal senere. Ta til høyre og nyt stien langs åsen (som heter Kollen). Dette er helt fantastisk sykling, spesiellt der stien går helt ut mot kanten av åsen.

Det er et par stikryss men sålenge du følger åsen sørover skal du være på rett kjøl. Etterhvert passerer du endel hytter og stien bikker kraftig nedover. Detter er en vanvittig rask og morsom utforkjøring som ender nede ved Avtjerna. Vær oppmerksom på at det kan være folk rundt hyttene oppe på åsen så vis hensyn.

Når du er nede så prøv å finn sykkelveien/fortauet som går langs E-16 og følg denne oppover til den markerte bakketoppen med fotgjengerovergang. Her tar Niskinnveien av til høyre og noen bratte meter på asfalt og grus venter. Hold venstre i alle kryss til du er tilbake på den lille bakketoppen der du tok av mot Kollen.

Ettappe tre. Følg samme rute som istad til stikrysset på toppen av skrenten. Nå tar du til venstre og er straks nede på blåstien til Mustadkroken og Kjaglia.

Nå venter en teknisk etappe langs sørenden av Niskinnvann. De fleste utfordringene er morsomme men det er veldig vanskelig å få flyt her. Når du kommer til den gamle demningen og har krysset den smale stokkebrua skal du følge blåmerkingen til høyre.

Her er det variert og småkupert sti som delvis går i en gammel skiløype. Det er et par vriene crux og et eller to korte bærepartier. Når du har passert den gamle setra som heter Knappnæring er det en kort flate og noen få meter oppover i skiløypa før du kommer ut på et åpent område.

Nå venter turens høydepunkt, nemlig utforkjøringen ned i Kjaglidalen. Her kan det kan være lurt å sette ned setet noen centimeter. Hold litt venstre på stien inn i skogen(ikke rett frem på skiløypa selv om den også er veldig fin i starten).

Det er ikke bratt enda men det går til tider veldig fort og det er definitivt veldig gøy! Etter et steinete parti og en markert venstresving er det en kant/drop som kan komme litt brått på. Etter kanten er det lynrask sti på jordbunn. Rundt neste venstresving er det et tre man må dukke under og stien smalner av og går over i en perfekt hårnål.

Neste utfordring er en bratt og smal steinrenne som går fint med riktig sporvalg. Siste del av stien består av åpen, supersonisk jordsti. En hysterisk morsom avslutning med andre ord!

Ta til høyre når du kommer ut på grus/traktorveien og etter noen raske kilometer er du nede på Bjørumsaga ved E-16. Altarnativt kan du krysse elva ved brua ca halveis nede i dalen og følge blåmerkingen mot Rykkinn.

Må du opp igjen til Sollihøgda tar det omtrent en halvtime i rolig tempo. Anbefaler å følge gangveien på venstre side.