Trek Remedy er en sykkel med lang fartstid. O
pp gjennom årene har den vært basert på både 26, 29 og nå senest med 27,5- tommer hjul.
Modellen 9.7 er basert på en karbon- og aluminiumsramme, og med en prislapp på 39 000 kroner er dette den rimeligste sykkelen i testen med knapp margin foran Cannondale Trigger.
Her finner du flere tester av sykler fra Trek!
For den prisen får du 1x11-drivverk, solide bremser og det meste av øvrige komponenter er fra Treks husmerke Bontrager. Demperteknologien RE:aktiv bak gir deg 150 millimeter vandring, paret opp med en gaffel på 160 millimeter vandring fra RockShox foran.
Trek pleier å ha byggekvaliteten i orden og det gjelder også her. Vaierføringen er strøken, og beskyttelse på utsatte steder er på plass.
Geometrien på rammen kan justeres ved å snu en metalldel i demperopphenget. Etter å ha prøvd begge deler endte vi opp med å kjøre den mest i slak innstilling. Det ga oss mer trygghet og bedre balanse nedover, uten at det gikk nevneverdig ut over klatreegenskapene.
Det er først og fremst vekten som drar ned opplevelsen litt i oppoverbakkene. Det er synd, men RE:aktivteknologien bidrar til at dette allikevel er en av syklene som klatrer desidert best i teknisk terreng.
I likhet med Santa Cruz Bronson, som kanskje er den beste i dette selskapet på nettopp klatring, følte vi mindre behov for å bruke terskeljusteringen på bakdemperen. Det er sjelden eller aldri sykkelen det står på når vi jager i kupert terreng.
«Stabil og trygg» var superlativer som kom etter de første nedoverpartiene på Trek Remedy. Vi synes dog at dempegaffelen ikke henger like godt med på notene som andre i dette selskapet, i de aller mest krevende utforkjøringene hvor slagene kom mer hyppig og voldsomt. Vi prøvde oss frem med forskjellige innstillinger, uten å helt treffe. Det er en liten detalj, men for erfarne ryttere som drar på nedover kan det være greit å ha i bakhodet.
Trek Remedy er fortsatt et av de tryggeste valgene du kan gjøre hvis du skal ha en stisykkel til allsidig bruk, og det reflekteres også i resultatet. Den scorer jevnt bra på alt. Demperopphenget har alt det vi kan ønske oss; det tråkker effektivt i alt slags terreng, og gir oss den tryggheten og selvtilliten vi trenger nedover.
Pakket inn i en utstyrspakke som strengt tatt gir det alt du trenger til testens laveste pris, er dette et godt kjøp.
MINILINK: Mino-Link gjør at du kan endre styrevinkelen på Trek Remedy, ved å flytte på disse brikkene i demperopphenget. Foto: Kristoffer Kippernes
REAKTIVT: Demperteknologien som er utviklet i samarbeid med Penske Racing har definitivt noe for seg. Foto: Kristoffer Kippernes
DROPP LINA: Bontragers Drop Line setepinne er vaieraktivert, og har en godt utformet hendel. Foto: Kristoffer Kippernes