Kultmerket har ventet lenge med å slippe en elsykkel på markedet. Nye 160E har et helt nytt demperoppheng og skal være en elsykkel spesialbygget for elsykkel-ritt.
Noen har gledet seg til dette øyeblikket en god stund, mens andre har hatt et lite håp om at tiden aldri ville komme. Bransjens mest legendariske rene terrengsykkelmerke har endelig levert eller kapitulert, alt avhengig av hvilken side av elsykkel-debatten du står på.
Nå er også Yeti en leverandør av motoriserte terrengsykler.
E-MTB for racing er mottoet for Yeti sin nye elsykkel 160E. Sykkelen ble først vist frem for verdenen da den ble brukt i verdensserie-rittet i Enduro World Series E i Crans Montana i begynnelsen av september. 20-år gamle Shawn Neer fikk æren av å gi sykkelen sin ilddåp i elsykkel-rittet i Sveits. Det er vanskelig å vurdere om 17. plassen til unge Neer er på tross av den nye Yeti-sykkelens egenskaper eller på grunn av.
Uansett, Yetis flett nye elsykkel bruker et helt nytt demperoppheng og Shimanos EP8-motor. Den har 160 mm vandring bak og 170 mm vandring foran. Da den er laget for konkurransesykling er det bare naturlig at sykkelen har 29er-hjul foran og bak.
Yetis manuelle sykler har et såkalt Switch Infinity-oppheng. Nye 160E er satt opp med noe Yeti kaller SixFinity. Dette består av to korte lenker mellom front og bakramme. I tillegg er disse lenkene koblet sammen med ekstra stag mellom nedre og øvre lenke. Foran bakakslingen har Yeti også funnet plass til en Horst-Link på kjedestaget. Navnet SixFinity henviser da til opphengets seks bevegelige lenker eller stag. Egenskapene skal være tilsvarende Switch Infinity ved at den nedre linken mellom front og bakramme endrer retning midtveis i vandringen.
Dette blir på mange måter en kombinasjon av en DW-link (som på Ibis og Pivot), der øvre og nedre lenke beveger seg parallelt og et VPP-oppheng (Santa Cruz) der linkene beveger seg i motsatt retning av hverandre. På SixFinity vipper lenkene parallelt i den ene halvdelen av vandringen og motsatt av hverandre den andre.
Opphenget skal gjøre det mulig at sykkelen har nærmere 100 prosent såkalt anti-squat i begynnelsen av vandringen, der du tråkker hardest på pedalene. Dypere i vandringen reduseres anti-squat-effekten drastisk for maks utnytting av selve vandringen i systemet. Mengden anti-squat i systemet skal også være ganske likt uansett hvilket gir du er i på kassetten. Endringen for hele kassetten er oppgitt til kun å være på 9 prosent.
Som en ekstra funksjon har Yeti bygget inn et demperfeste som lar deg endre opphengets fjærrate kun ved å løsne en bolt. Du kan velge mellom tre nivåer, fra 25-35 prosents progresjon. Laveste nivå gir en strammere start- og mellomfase i vandringen for bedre støtte her, mens øverste nivå gir en myk begynnelse og så en markant strammere avslutning på vandringen. Midtinnstillingen skal gi passelig god støtte i starten og en markant oppstramming mot slutten.
Geometrien på nye 160E ligger tett opptil Yetis manuelle endurosykkel SB150. Når det gjelder denne sykkelens enduroresultater er det lite å utsette.
64,5 graders styrevinkel, setevinkel på 78 grader og kjedestag på 445 mm er tallene på tvers av størrelsene. Størrelse large har rammelengde/reach på 480 mm, mens medium måler 460 mm i lengden. Da SB150 først kom på markedet var dette veldig progressive tall. Nå er de mer som normalen å regne når det kommer til grove endurosykler - både med og uten motor.
Superstjernen Richie Rude har vunnet det meste som er å vinne i endurosporten på Yetis supersykkel uten batteri, så at geometrien fungerer er det liten tvil om.
Yeti 160E kommer kun med karbonramme og i to byggeoppsett. Begge de komplette syklene kommer med den samme EP8-motoren og det samme integrerte standardbatteriet på 630Wh.
Den dyreste 160E T1-pakken kommer med Fox Factory-dempere. Gaffelen har en egen elsykkel-tune. Sykkelen har trådløs RockShox Reverb AXS senkepinne, DT Swiss E1700-hjul, 12-delt Shimano XT-drivverk og Maxxis Assegai, DHR II-dekkombo, med Double Down-utforsidevegger i bakdekket.
T1 er priset til 12 700 US$ - Noe som oversettes til om lag 130 000 kroner her på berget.
Den hakket rimeligere T2-pakken er satt opp med Fox Performance-dempere, OneUp-senkepinne, DT Swiss E1900-hjul, Shimano SLX-drivverk og samme velprøvde dekkombo som på toppmodellen.
T2-modellen er priset til 10 700 US$ - om lag 110 000 kroner. Begge modellene kan utstyres med karbonhjul for ca 10 000 kroner ekstra.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.