Nå kan din gamle sykkel bli elektrisk på sekunder

Oppstartsselskapet Skarper introduserer en avtagbar motor som transformerer enhver sykkel til en elsykkel.

Sist oppdatert: 17. januar 2024 kl 13.05
skarper elsykkel motor
KLIPS PÅ: Skarper mener dette skal være det ultimate elsykkel-produktet: En motor som lar deg konvertere (nesten) hvilken som helst sykkel til en elsykkel. Foto: Skarper.
Lesetid: 3 minutter

At elsykler er sentrale i det berømte grønne skiftet er for lengst opp og avgjort. Det betyr at det skjer mye på utviklingsfronten, og da ikke bare i form av konvensjonelle elsykkel-motorer.

Skarper er et oppstartsselskap som har lansert et noe spesielt produkt; en elsykkelmotor du kan koble av- og på sykkelen din.

Argumentet skal være at du kan forvandle hvilken som helst sykkel til en elsykkel, og ikke begrense deg til det som finnes på markedet.

Slik fungerer det

De aller fleste moderne elsykkelmotorer sitter i krankpartiet på sykkelen (det finnes unntak, hvor motorenheten sitter i navet). Skarper er da ikke laget slik, men kobles på bakhjulet.

Du bytter ut den ordinære bremseskiven din med en såkalt DiskDrive fra Skarper. Deretter klipses den børsteløse motoren på ramma di, og denne kobles til DiskDriven.

Motorstøtten skal være automatisk styrt gjennom en alogritme, som måler input fra rytteren, bratthetsgraden der du sykler, og dermed beregner støtten. Du må montere en sensor på kranken for at dette skal fungere.

Skarper skriver på sin nettside at det også kanskje vil komme en kontrollenhet (da antakelig i form av noe du kan ha på styret) hvor du kan kontrollere dette selv.

Når du da ikke vil bruke motoren, skal det i følge Skarper bare ta sekunder å plukke den av.

Spesifikasjoner:

  • Dreiemoment: 50 newtonmeter

  • Vekt: 3 kilo + 300 gram for Disk Drive-enheten

  • Batterikapasitet: 202 watt-timer

  • Ladetid fra tom til full: 2,5 timer

  • Rekkevidde: Opp til 60 kilometer

  • Toppfart: 32 km/t (begrenset til 25 km/t i land der slike regler gjelder, som for eksempel Norge)

Stisykkel-aktuell?

Nå er Skarper ganske tydelige i sin kommunikasjon; dette er nok først og fremst et urbant produkt. Motoren er nok neppe aktuell for stisykler, av flere grunner mener vi;

  • Med mye av konstruksjonen utabords er den utsatt for slag og støt når du sykler på stier med røtter og steiner.

  • 50 newtonmeter er ikke all verdens trekk-kraft, selv om det finnes mange velfungerende lettvekts-elsykler med cirka samme dreiemoment. De mest watt-kravstore syklistene vil neppe være fornøyde. Det vi kaller fullkraft-motorer på elsykler som f.eks Shimano EP8 og Bosch Performance CX har gjerne opp mot 85 newtonmeter.

  • Battterikapasiteten er ikke mye rart å skryte av. Med mye teknisk terreng og bratte klatringer bruker du opp batteriet fortere enn du gjør gatelangs. 202 watt-timer er lite - lettvekts-elsyklene vi har testet har gjerne rundt 350 watt-timer eller mer. Rekkevidden vil derfor være begrenset, selv før du tar inn ytre faktorer som påvirker den.

Interessert i annen fiffig teknologi? Vi har testet ABS-bremser på terrengsykkel: (link under videoen)

bosch abs bremser sykkel
Les også

Det sagt, så er ikke produktet uinteressant.

Med lav vekt (Skarper oppgir tre kilo for motoren og 300 gram for DiskDrive) kan det for eksempel egne seg på hardtails eller grussykler langs grusveier hvis du vil ha litt ekstra motorstøtte.

Eller - kanskje har du bygget en drømme-bysykkel, som med fordel kunne gitt deg litt ekstra støtte i motbakkene?

Det gjenstår ennå se hvordan dette fungerer i praksis.

Foreløpig ser ikke produktet ut til å være lansert, det er bare snakk om en pre-order hvor produktet skal lanseres etterhvert.

Prisen er satt til 1295 britiske pund, som vil tilsvare cirka 17 000 kroner med valutakursen når denne artikkelen publiseres.

Publisert 17. januar 2024 kl 12.17
Sist oppdatert 17. januar 2024 kl 13.05
annonse

Relaterte artikler

annonse

Terrengsykkel.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Knut Andreas Lone, Sigurd Ekeli Grimsby

Kommersiell leder: Alexander Hagen