Ibis var kanskje senest ute av de store boutique-merkene til å komme med en elektrisk sykkel. Kommer Oso for sent til festen, eller har amerikanerne klart å gjøre det virkelig store med sin første elsykkel?
SVEVENDE LINJER: Elsykkelen fra Ibis har i god Ibis-tradisjon myke former, og en massiv karbonramme. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
Ibis Oso
Pris: 105 000 kroner (da vi først testet den i 2023 var listepris 125 000 kroner)
Vekt: 24 kilo (Med slanger, uten pedaler. Veid av oss)
Produsent: Ibis
Størrelse testet: Large
Størrelse tester: 178 cm
Hjulstørrelse: 29 (29/27,5)
Vandring f/b: 170/155mm
De ivrigste sykkelentusiastene ventet lenge i spenning på hva Ibis skulle dra ut av hatten når de endelig laget en elsykkel. For det er ikke til å komme unna at den kom sent - selv etter Yeti lanserte sin første motoriserte stisykkel.
Nå er den altså her - Oso er navnet - og det er spesielt én ting den er god på.
Men først:
Skal vi putte Ibis Oso i en kategori, blir det grov sti eller enduro. Rammen er bygget rundt 155 millimeter vandring på bakhjulet, og en gaffel med 170 millimeter vandring. Ibis opplyser om at du kan sette opp Oso med opp til 190 millimeter vandring foran hvis du ønsker.
Spesielt interesserte kan også bytte bakdemper, og får 170 millimeter vandring ut av bakhjulet.
Det er heller ingen ting som tyder på at denne elsykkelen har vært et hastverksprosjekt. Rammen har et eksklusivt inntrykk, og de masseive rørene har myke og organiske former.
Enn så lenge kommer bare Oso i én utstyrskonfigurasjon, med SRAM GX-drivverk. Den er også utstyrt med Shimano XT-bremser med ekstra store bremseskiver, og flotte hjul med skikkelig brede felger og store dekk. Alt dette kommer til rette på en sykkel som definitivt er bygget for å tåle krevende utforkjøringer.
Ibis-importør Probike opplyser at Oso i 2023 blir oppgradert med den nye GX AXS Transmission-gruppen fra SRAM, og prisen går vesentlig ned, til 105 000 kroner)
Selv om det ikke er veldig utbredt på elektriske stisykler, kommer også Oso med integrerte lys både foran og bak - begge fra tyske Lupine. Frontlykta kan avgi 900 lumen på maks, noe som er helt i det nedre sjiktet for hva vi ville anbefalt til stisykling.
Ibis-importør Probike opplyser at de kan være behjelpelige med å oppgradere til en kraftigere Lupine-lykt, og at hvis du bare vil fjerne lykten og sykle uten, er det også mulig.
MED LYS: Flere produsenter velger å utstyre elsykler med lys. Noe det både er fordeler og ulemper med. Ibis har valgt lys fra high-end-leverandøren Lupine. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
STOR BRYTER: Kontrollbryteren til Bosch-motoren er alt annet enn minimalistisk. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
SIDEARM: Oso har et åpent rammedesign rundt bakdemperen, slik vi har sett på tilsvarende sykler fra Specialized og Orbea. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
Praktisk bruk
Vi har testet Ibis Oso våren 2023, på stier i Fredrikstad og i Oslo.
Sitter som limt
Nær sagt alle sykler uten motor vi har testet fra Ibis har fått skryt for demperopphenget, og Oso er ikke noe unntak. Det er lett å si (det har også vi sagt) at med en elsykkel er det ikke like relevant hva slags demperoppheng man har, fordi en kraftig elektrisk motor kan bøte på mange svakheter ved en sykkel.
Men det er bare inntil et visst punkt.
For forskjeller er det, og demperopphenget på Oso gir vanvittig godt grep når vi tråkker fra, både i kupert terreng og klatringer.
Nedover får man kjent på vekten - selv om Ibis Oso ikke er spesielt tung for kategorien, er det fortatt noen kilo som må flyttes rundt, som kan kreve noe tilvenning hvis du ikke har syklet elsykkel før.
Men: Det er også nedover at denne sykkelen våkner til liv.
Og det er ikke mange elsykler vi har testet tidligere som kan måle seg med utforegenskapene til Ibis Oso - spesielt når det går nedover i høy fart, uten alt for mange retningsendringer. Demperopphenget føles nærmest bunnløst, og sitter klistret til underlaget og gir både grep og presisjon, uten å gi en følelse av at det henger igjen i hindringer.
Spesifikasjoner
Ramme: Karbon
Bakdemper: Fox Float X2
Gaffel: Fox Performance Float 38
Motor: Bosch Performance Line CX
Batteri: Bosch 750 Wh Powertube på størrelser M, L og XL. 625 Wh batteri på størrelse S
Styre/stem: Ibis Carbon Hifi 800 mm styre, Ibis 50mm stem
Drivverk: SRAM GX Eagle 1x12, SRAM EX 1 E 32T krank
Bremser: Shimano XT, 220 mm skiver
Når det kommer trange hårnålssvinger og hindringer i terrenget som gjør at vi må kaste oss raskt rundt, får vi kjenne litt på ulempen med den vanvittige stabiliteten - du må regne med å bruke litt mer krefter på å få med deg sykkelen rundt de skarpeste svingene.
Den kraftige Fox 38-gaffelen forsterker det nesten litt brutale inntrykket - frontpartiet viker ikke en tomme så lenge du plasserer det bestemt i den linja du vil. Du må tørre å ta litt kontroll, og hvis du gjør det er dette en sykkel som bare blir bedre jo mer du bestemmer.
Kan man få for mye på styret?
Performance CX Line er det ypperste Bosch har å tilby, og motoren byr på både store mengder dreiemoment og batteritid.
Bryteren til motoren tar stor plass på styret, og er helt i den andre enden av skalaen enn for eksempel Specialized sin. Du får flere knapper som du kan bruke til å hente opp informasjon på displayet, hvis du ønsker. Vi hadde foretrukket en mer kompakt bryter, og ikke minst knapper av gummi, ikke plast.
Motorens fem forskjellige assistansenivåer gir deg et rikelig utvalg, og du kan også justere assistansenivåene med Bosch sin app på smarttelefonen din. De største størrelsene av denne sykkelen har et batteri på hele 750 watt-timer, så med mindre du sykler hele turen i Turbo-modus, vil du ha mye rekkevidde å spille på.
Motorbryteren og den dedikerte knappen til styring av lys gjør at det kan bli i overkant mye å forholde seg til på styret - vi slet for eksempel litt med å få justert til bremsehendlene akkurat slik vi ville ha dem, så hvis du er veldig pirkete på styreoppsett bør du ta en titt før du kjøper.
Erfarne stisyklister som vil ha et skikkelig grov elektrisk stisykkel med gode egenskaper i utforkjøringer og høy fart.
TIL OPPTUREN: Hvis sykkelen skal plasseres på en shuttle-henger, er det praktisk med litt ekstra beskyttelse på underrøret. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
KABLING: Selv om trådløs teknologi gjør sitt inntog på sykler, er det fortsatt ledninger å holde styr på. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
LAVT: Bakdemperen er også festet langt nede mot krankhuset - noe som bidrar til et lavt tyngdepunkt. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
Alternative produkter
Oso er en elsykkel litt utenom mainstream, og hvis du liker litt dyre og spesielle elsykler bør du blant annet ta en titt på Unno, eller Yeti.
Hvis du vil ha mye vandring og muligheten til å sykle i grovt terreng, bør du også se på Rocky Mountain Altitude Powerplay og Specialized Kenevo SL.
Konklusjon
Skal vi dra «sent til festen»-analogien helt i mål, så er Oso festdeltakeren som kommer inn og eier nachspielet med imponerende moves på dansegulvet. Det skulle kanskje også bare mangle, med en slik prislapp.
Den ekstremt velbygde sykkelen herjer i utforkjøringene, men krever sin syklist - jo flinkere du er selv, jo mer vil du få ut av dette elsykkel-beistet. Vær så snill å gi oss en litt rimeligere versjon!
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.