Er dette verdens letteste elsykkel med fullkraftsmotor?
Superlett og superslak - skal Moterra SL fra Cannondale sette en ny standard? Med noen forbehold skal det være den letteste elsykkelen med fullkraftsmotor.
KRAFTIG OG LETT: Den nye Cannondale-elsykkelen skal angivelig være det beste fra begge verdener: kraftig motor og lav vekt. Foto: Cannondale.
Lesetid: 3 minutter
Er det verdens letteste el-sykkel med fullkraftsmotor? Det er hvertfall det Cannondale hevder, om sin nye Moterra SL.
Og når andre merker snakker om SL-modeller, er det som regel snakk om elsykler med såkalte lettvektsmotorer, som Specialized sin Turbo Levo SL, eller Trek sin Fuel EXe.
Men ikke her, altså:
Ifølge Cannondale veier den nye modellen bare 19,5 kg, samtidig som den leverer hele 85 Nm i dreiemoment, over 600 watt effekt og har et batteri på 601 wattimer.
Den letteste utgaven av sykkelen, Moterra SL LAB71 skal veie 19,5 kilo i størrelse medium, mens SL1 og SL2 skal veie henoldsvis 19,7 og 20,6 kilo.
Og klart, de sier ikke den letteste noen gang, uten å ha noen forbehold.
Med liten skrift står det at forutsetningen for påstanden er at det er en elsykkel med minst 85 newtonmeter dreiemoment, og batterikapasitet på minst 600Wh.
Den lave vekten skal ha blitt muliggjort av mye jobbing med karbonmaterialet. Sykkelen skal også ha fått en spesialtilpasset utgave av Shimano sin EP801-motor.
Motoren har fire ulike assistansenivåer; ECO, TRAIL, BOOST og TURBO, og vi kan anta at du kan foreta ytterligere justeringer med Shimano sin egen app.
Superslækk stisykkel
Men nok om elektronikk og vekt:
Dette er altså en ganske grov stisykkel med henholdvis 160/150 millimeter vandring foran og bak, i et mullet-oppsett, det vil si med 27,5-tommer hjul bak og 29-tommer hjul foran. Det sagt, så kan du også sette den opp med 29-tommer hjul både foran og bak.
Demperopphenget er et punkt på sykkelen hvor Cannondale har klart å redusere vekten ytterligere ved å benytte seg av et såkalt Flex Pivot.
Det vil si at i stedet for et tradisjonelt svingpunkt med kulelager, er det lagt inn fleksibilitet i karbonmaterialet som skal være med å gi ekstra vandring.
Dette har vi sett blant annet på Scalpel-syklene fra Cannondale tidligere.
Og geometrien?
Vel:
Den er definitivt i den slakere enden av skalaen.
Styrevinkel på 62,5 grader er så slakt at det ville skapt furore for bare noen år siden, men helt uvanlig er det ikke lenger: man kan se det både på grove endurosykler og utforsykler. Men til stisykkel å være, er det superslakt.
Det er riktignok kompensert litt, ved hjelp av bratt seterørsvinkel på 77 grader. I tillegg kommer sykkelen med justerbart styrelager, som gir deg 1,2 graders justeringsmulighet.
Moterra SL kommer i rammestørrelser fra small til extra large, og i flere ulike utstyrsvarianter.
Modeller og norske priser:
Lab71 Moterra SL: 155 999 kroner
Moterra SL 1: 110 999 kroner
Moterra SL 2: 88 999 kroner
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.