DEN NYE VINEN? Vil vi alle rælle rundt på elsykkel i framtiden? Foto: Specialized.
Lesetid: 2 minutter
Specialized var en av produsentene som for alvor allminneliggjorde og sparket i gang satsingen på lettvekts-elsykler.
De dro i gang med stisykkelen Turbo Levo SL, og fulgte senere opp med en lett versjon av den vesentlig mer kapable og grove Kenevo SL.
Nå er det sistnevnte som har kommet i en noe ny vri, versjon, utgave eller modell om du vil:
Nemlig Kenevo SL 2.
Så er det bare same shit new wrapping, eller en helt ny sykkel? Dette vet vi så langt:
MOTORHJERTE: SL1-motoren er kanskje den aller viktigste oppgraderingen når Specialized nå slipper SL2-utgaven av Kenevo. Foto: Specialized.
KOMPAKT: SL-variantene fra Specialized har vesentlig mer kompakt rammedesign, takket være letter motorer. Foto: Specialized.
SKJERM: Mastermind-enheten er strøkent plassert i overrøret. Foto: Specialized.
Kenevo SL 2 er grov. Skikkelig grov.
Det er fortsatt snakk om en sykkel i kategorien grov stisykkel, eller til og med endurosykkel om du vil. Rammen er konstruert rundt 29-tommer hjul både foran og bak.
Styrevinkelen, den kan du justere mellom 64.5, 63.5 og superslake 62.5 grader, og høyden på krankhuset kan justeres mellom to nivåer som skiller 6 millimeter mellom hverandre.
170 millimeter vandring skal sørge for at du har plenty slingringsmonn å rutte med når terrenget blir grovt.
Sykkelen vil komme i størrelser fra S2 til S5, og full geometritabell ser du under:
Terrengsykkel tester hvert år de mest spennende nyhetene innen elsykler. I 2024 har vi testet flere av de råeste modellene.
SL 1.2-motor
33% mer kraft, og 43% mer dreiemoment, er det Specialized hevder SL1.2-motoren skal gi kontra den foregående SL1.1-motoren.
I mer forståelige tall, så er det snakk om at motoren nå gir mer og opp til 50 newtonmeter dreimoment i stedet for 35 newtonmeter. Motoren står også på Turbo Levo SL som vi har testet - du kan lese vår dom her.
Batteriet er på 320 watt-timer, og du kan også koble på en range-extender hvis du lider av rekkeviddeangst. Da skal du få opp til 160 watt-timer ekstra å rutte med.
Sykkelen kommer også med Specialized sin Master Mindt Control Unit på overrøret som gir deg informasjonen du ønsker om motoren, og du kan selvfølgelig justere motoren med en egen app, slik vi har sett på flere elsykler fra Specialized nå.
OUT AND ABOUT: Kenevo SL2 skal være laget for å oppsøke lange og krevende utforkjøringer med motorhjelp til topps. Foto: Specialized.
Nye Specialized Turbo Levo SL er her - har Specialized tatt for store sjanser når de har revitalisert en moderne klassiker?
I første omgang er det tre modeller som slippes, og ingen av dem kan akkurat kalles budsjettvennlige:
Priser:
KENEVO SL SW CARBON 29 - 170 000 kroner
KENEVO SL EXPERT CARBON 29 - 113 000 kroner
KENEVO SL COMP CARBON 29 - 88 000 kroner
Allerede abonnent?
Med magasinKun digitalt
99 kr/md i 12 md*
+ 8 utgaver av Fri Flyt magasin
119 kr/md i 3 md*
+ 2 utgaver av Fri Flyt magasin
*Forutsetter 6 eller 12 måneder bindingstid. Kanselleres når du vil, med tilgang ut bindingstiden. Fornyes automatisk hver måned etter bindingstiden.
Er du under 28 år?
Da får du halv pris på Fri Flyt.
Slik fungerer det:Betal med Vipps, del fødselsdatoen din med oss og få halv pris fram til du fyller 28 år. Når du har fylt 28 år endrer vi til vanlig pris, og sender deg et varsel i forkant.
Alle abonnement fornyes automatisk til ordinærpris. Kanseller når du vil, men senest 48 timer før fornyelse. Se Fri Flyts bruker- og abonnementsvilkår her.