Nytt batteri fra Bosch: 800 Wh og mulighet for enorm rekkevidde

Sliter du med rekkeviddeangst? Battterikapasiteten på elsykler blir stadig større, og sist ute er Bosch med sitt nye PowerPack-batteri.

Sist oppdatert 18. mars 2024 kl 17.56
bosch batteri 800 wh
MER KAPASITET: Powerpack 800-batteriet fra Bosch skal gi plenty rekkevidde på elsykler. oto: Bosch.

Lider du av en presserende rekkeviddeangst når du sykler med elsykkel? Vel, da er det all mulig grunn til å lese videre.

Elsykkelprodusenten Bosch eBike Systems har lansert et nytt batteri med høyere kapasitet enn tidligere modeller. Det nye PowerPack 800 har hele 800 wattimer, som er det kraftigste batteriet Bosch har laget til nå. 

«Kombinasjonen av høy energitetthet, ytelse og fleksibilitet gjør det ideelt til lange turer, høyhastighetssykler og tunge sykler som for eksempel lastesykler,» heter det i en pressemelding fra Bosch. 

Batteriet veier 3,9 kilo, omtrent like mye som forgjengeren PowerPack 725, i følge produsenten selv snaue 100 gram mer.

På grunn av moderne cellekonstruksjon skal Bosch ha klart å presse inn mer kapasitet. 800 wattimer tilsvarer omtrent 200 wattimer per kilo, noe Bosch omtaler som svært høy energitetthet.  

En elsykkel med et slikt batteri vil med andre ord plassere seg helt i motsatt ende av skalaen for elsykler med lette motorer og mindre batterier, gjerne omtalt som SL-motorer.

Stressa for rekkevidde? Vi testet en stisykkel med 900 watt-timer batteri:

canyon spectral elektrisk stisykkel elsykkel test :ON CFR LTD
Les også

Batterikombinasjoner øker rekkevidden

I tillegg til det nye kraftige batteriet, utvider Bosch mulighetene for å kombinere batterier. Blant annet kan skal man nå kunne kombinere to like PowerTube-batterier. 

«Dette betyr at du kan oppnå en maksimal batterikapasitet på hele 1600 wattimer dersom du kombinerer to PowerPack Frame 800 Frame-batterier. Dette gir en rekkevidde på opp mot 300 kilometer,» skriver Bosch i pressemeldingen, uten at dette er nærmere spesifisert. ¨

LES OGSÅ
ELEKTRISK: Siste skrik fra Canyon, en Canyon Grizl med el-motor. Alle foto: Knut Andreas Lone
bosch abs bremser sykkel

Deler av denne artikkelen er laget ved hjelp av AI-verktøy fra Anthropic, og kvalitetssikret av Terrengsykkels journalister.

Publisert 18. mars 2024 kl 14.06
Sist oppdatert 18. mars 2024 kl 17.56
annonse
Relaterte artikler
annonse

Terrengsykkel.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen Vesteng | Journalister: Kristoffer Kippernes

Kommersiell leder: Alexander Hagen