Horst Linken: Lite ledd på kjedestaget med stor effekt på sykkelhistorien
Et beskjedent ledd på fulldempede syklers kjedestag gjør underverker for en stisykkels funksjon. En smarting ved navn Horst fant det opp på begynnelsen av nittitallet og resten er, som de sier terrengsykkelhistorie.
LITT LEDD MED STOR FUNKSJON: Det lille leddet på kjedestaget endrer en terrengsykkels egenskaper ganske mye.
Lesetid: 3 minutter
Det er tyskamerikanske Horst Leitner som har gitt navnet til denne sykkeldelen som har preget konstruksjonen av fulldempede terrengsykler siden 1994.
Leitner kom fra en suksessfylt karriere som motocrosskjører og motorsykkelkonstruktør da han falt for terrengsyklingen. Han fikk det for seg at han skulle forbedre syklene.
Hans første produkt på sykkelmarkedet var den spesielle gaffelen AMP, før han også lagde komplette AMP-sykler.
Syklene var kjennetegnet av lav vekt, moderne aluminiumskonstruksjon og strategisk plasserte ledd både i gaffelen og bakhjulsopphenget. AMP-gaffelen fikk raskt sine tilhengere på grunn av lav vekt og myk vandring, men ble raskt utkonkurrert av enklere teleskopgafler som var lettere å forstå seg på og som hadde færre bevegelige deler.
Men konstruksjonen for demping på bakjulet har holdt seg like aktuell frem til i dag.
Den delen som virkelig plasserte Horst Leitner i terrengsykkelhistorien og som fortsatt bærer hans navn, er ideen med et ledd på kjedestaget, rett foran bakhjulets aksling.
Denne konstruksjonen kom Leitner frem til i samarbeid med den tyske rammemakeren Karl Nicolai, men det er Horst Leitner som forbindes med løsningen.
Dette lille leddet skal sørge for at dempingen på bakhjulet blir mindre påvirket av bremsekraft, gir mindre nøkking i pedalene samt mindre husking ved hard tråkking.
At det siden midten av nittitallet har vært den mest populære løsningen for avansert bakhjulsoppheng viser hvor revolusjonerende det lille leddet var.
Specialized var raske med å se leddets potensial og sikret seg raskt rettighetene på konstruksjonen i USA og har brukt på nesten alle sine fulldempere de siste 25 årene, også på utforsykkelen Demo og den grove Endurosykkelen Enduro.
HØYAKTUELT: Leddet på kjedestaget er fortsatt regnet som en topp løsning for fulldempede sykler. Her på Specializeds nyeste Enduro.
Siden den gang har de voktet patentet med jernhånd. Flere sykkelprodusenter har brukt leddet kjedestag i sine rammekonstruksjoner, men ønsker de å selge syklene sine i USA har de vært tvunget til å finne på en annen måte å løse bakhjulsopphenget på, eller betale dyr lisens til Specialized.
Specialized har forsøkt å omdøpe leddet til FSR-link, men det er fortsatt Horst Link som brukes.
Specialized sin patent gikk ut sommeren 2018 og etter det har flere amerikanske produsenter som Cannondale, og GT kommet på banen med Horst Link-sykler.
MAGISK LEDD: Også GT bruker Horst Link på sine nye stisykler. Foto: Christian Nerdrum.
UTEN LEDD: Specialized har droppet Horst linken på sine nye Epic-sykler
I Europa har ikke Specialized sittet på rettighetene på det lille leddet og sykkelparken her viser tydelig hvor genialt enkel denne konstruksjonen er.
Så godt som alle tyske sykkelmerker benytter seg av en eller annen form for Horst Link, f.eks Canyon og Cube.
MED FRA START: Scotts første Genius-modeller hadde Horst Link, før det forsvant i 2008. Nå er leddet tilbake igjen på Scotts sykler.
Scott brukte også Horst Link på den originale Genius-serien, men forstod raskt at de måtte gi opp USA som marked for Genius-plattformen hvis de holdt på oppsettet. I 2008 ble derfor Genius gjort om til en konstruksjon uten Horst Link. Siste generasjon Scott Genius er tilbake med Horst Link, akkurat som endurosykkelen Ransom er det.
Etter at patentet til Specialized gikk ut har opphengsløsningen igjen blitt aktualisert. Det lille leddet utviklet i 1991 er fortsatt med på å gi moderne terrengsykler gode egenskaper i terrenget.
Allerede abonnent?
Med magasinKun digitalt
99 kr/md i 12 md*
+ 8 utgaver av Fri Flyt magasin
119 kr/md i 3 md*
+ 2 utgaver av Fri Flyt magasin
*Forutsetter 6 eller 12 måneder bindingstid. Kanselleres når du vil, med tilgang ut bindingstiden. Fornyes automatisk hver måned etter bindingstiden.
Er du under 28 år?
Da får du halv pris på Fri Flyt.
Slik fungerer det:Betal med Vipps, del fødselsdatoen din med oss og få halv pris fram til du fyller 28 år. Når du har fylt 28 år endrer vi til vanlig pris, og sender deg et varsel i forkant.
Alle abonnement fornyes automatisk til ordinærpris. Kanseller når du vil, men senest 48 timer før fornyelse. Se Fri Flyts bruker- og abonnementsvilkår her.