Tekst og foto: Sverre Engelstad

Jeg er en "ung" mann på 43 år. Lykkelig gift, og har 2 barn på 13 og 15 år. Har alltid hatt en interesse for sykling, og startet med BMX i ung alder. Jeg var med å etablere baner i nærmiljøet, og toppen av den karrieren var en femteplass i NM i Sandnes, banesykling. La sykling litt på hyllen og trente håndball i 10 års tid som keeper.

Etter noen år fant jeg ut at jeg måtte starte opp trening igjen, da ble terrengsykkel valget. Ble utfordret til å sykle Grenserittet i 2008 med 2 mnd varsel. Det ble en lang og tøff tur, men etter å ha fått i seg næring etter målgang var jeg hektet. Dette var gøy. Meldte meg på Fredagsbirken tre uker etterpå, og fullførte denne på rett under 5 timer. Her var det håp og muligheter for forbedring.

 

Jeg begynte å trene uten noe særlig kunnskap om utholdenhetstrening, men mottoet var vel mye sykling og ikke noe særlig mål og mening. Jeg snappet opp en del tips fra flere steder, men det ble ikke de store forbedringene. Ble mange lapskausturer i skog og mark. Etter noen år med dette oppdaget jeg at en fin måte å få mengdetrening på var å begynne med landeveissykling. Gikk til innkjøp av en landeveissykkel og meldte meg på den store styrkeprøven, Lillehammer -Oslo. Skrapet sammen et lag med kompiser, og dro avgårde.

 

LIVET PÅ RULLA: Sverre tilbringer mye av treningstimene på rulla, hvor han spesielt liker å gjøre de lange og rolige øktene. Foto: privat.

De 19 milene var langt for en som ikke hadde syklet så langt før. Veldig deilig å komme i mål her, men lærte at det er viktig med et godt treningsgrunnlag før ritt. Har holdt på i 8 år nå, og selv om terrengsykkel er hovedaktiviteten, så kombineres noe trening med landeveissykkel også for å trene mengde. På vinteren kombineres rulletreningen med ski og løp. Jeg har fulgt et treningsopplegg fra Birken noen år, men dette var basert på kun på Birken. Da nådde man ikke en topping av formen før slutten av august. Jeg fant ut at det beste måtte være å ha et treningsopplegg som var tilpasset meg og den sesongen jeg hadde planlagt.
Som fast leser av Terrengsykkel har jeg fulgt med på treningspanelet, og tenkte dette måtte være noe for meg. Flere av deltagerne viste til en voldsom forbedring i løpet av sesongen og mange av disse nådde også målene sine. Jeg har søkt noen år uten å nå helt opp, men i år var det min tur. I søknadsprosessen var årets mål å bli en bedre syklist, samt noen litt hårete mål på noen ritt. En god tid på Terrengsykkelrittet, under tre timer på Grenserittet og en sluttid på 3.20 på Birken.

 

PRØVDE TJUKKAS: Selv om det ikke har blitt kjøpt ennå, har Sverre fått prøve tjukksykkel i løpet av vinteren. Foto: privat.

Treningspanelet i år er en fin mix av folk, og veldig hyggelige. Vi hadde en bli kjent samling før tur opp til Lillehammer og ”the chamber of pain”. Her skulle vi sette standarden for årets program med å se hvordan ståa var. Nervene var på nivå med en rittdag, her skulle det presteres.

 

Selve testen var både profesjonelt gjennomført og veldig motiverende for meg. Jeg var veldig fornøyd med trøkket i beina og at jeg hadde en høy terskelwatt. Siste del av testen skulle måle VO2max. Her var jeg ikke like fornøyd med resultatet. Jeg føler jeg kunne prestert litt bedre der, men det har nå også blitt et av målene i år.

 

EGET TRENINGSSENTER: Sverre har gjort god nytte av ledig areal på garasjeloftet. Foto: privat.

Ut i fra denne testen, våre mål og daglige timeplaner, lagde Ola et treningsprogram til oss. Med daglig jobbsykling og Ola sitt program på 7,5 time ligger jeg nå på 10-11 timer i uka. Programmet er veldig bra med 2-3 harde økter i uka, resten rolig og styrke. Dette er mye mer varierende og annerledes enn det jeg er vant til. Det er lagt opp til korte økter i uken, og lengre i helgene, for å klare den berømte tidsklemma.

 

En stor forandring nå er at jeg har mye mer trening på terskelnivå tidlig i sesongen. Jeg kjenner vel at tidligere sone 3 trening har vært greit så lenge jeg kom opp i sonen, og jeg har nok kjørt litt for komfortabelt. Nå tas øktene helt opp til terskelnivå, som for meg er rett under sone 4. Øktene blir da mye tøffere, og forhåpentligvis får jeg en langt høyere effekt. Dette vil vel vises på neste test, og enda bedre når sesongen starter. Det ser jeg frem til!