Et girøre er en enkel, men viktig del av en sykkel.

Mange kan gå et helt sykkeliv uten å vite at det er der, men om et problem først dukker opp, er det greit å vite hva denne delen gjør, og hvordan den kan repareres og byttes.

Annonse

Hva er et girøre?

Et girøre, eller det som kalles derailleur hanger som det kalles på engelsk, er den liten metallbit som sitter nederst og bakerst på drivsiden på sykkelen der kjedestag og setestag møtes.

 

Hva gjør det?

I utgangspunktet veldig lite. Et girøre er et slags avstandsstykke i metall som sitter mellom sykkelrammen og bakgiret. Kall det et slags bindeledd. 

 

Hvorfor har sykler girøre?

Nøkkelfunksjonen til et girøre, er å være en slags buffer mellom bakgiret og sykkelen din.

 

De aller fleste får sitt første bekjentskap med et girøre når det slutter å gjøre jobben sin. Det merker man som regel ved at det blir bøyd, eller knekker etter du har hatt et lite sammenstøt.

bøyd girøre
BØYD: Trekker du en imaginær loddrett linje i dette bildet, kan du se at girøret er litt bøyd. Foto: Kristoffer H. Kippernes

 

Årsaken er som følger: (og dette er primært et problem på terrengsykler, ikke på landevei- og grussykler. Bakgiret er en del som stikker ut fra sykkelen. Det gjør det utsatt i terrenget når du forserer trange passasjer med steiner og røtter.

 

Sykler du mye i terrenget, vil det bare være et spørsmål om tid før du treffer en stein med bakgiret. Girøret er derfor laget av mykt nok metall til at det er designet for å enten bøye eller brekke i en slik situasjon – i stedet for at bakgiret gjør det.

 

Et girøre er i ni av ti tilfeller billigere å erstatte enn bakgiret.

 

Og gjør girøret jobben sin, vil bakgiret ditt overleve et slikt sammenstøt, selv om det finnes grenser også for hva bakgiret vil tåle.

Hvis girøret har blitt bøyd og  IKKE gjør jobben sin, vil du merke det i form av at girene slurer, eller at det er vanskelig å få til å gire. En rask visuell sjekk kan hjelpe deg å avdekke dette. Hvis du stiller deg bak sykkelen og ned på huk og ser mot bakgiret og kassetten, skal både kassett, girøre og bakgir stå i lodd, som her:

girøre-terrengsykkel
RIKTIG: Slik ser det ut når alt er i orden

 

Kan man reparere det?

Både ja og nei. Som nevnt er girøret laget av mykt metall. Dette gjør at du kan prøve å bøye det tilbake. Det kan du enten gjøre ved å ta tak i girøret og bakgiret samtidig, og bøye det.

Det finnes også et eget verktøy for å rette girører som både gjør jobben enklere og gir bedre resultat.

verktøy girøre
VERKTØY: Skal du rette et girøre finnes det egne verktøy for det, slik som dette fra Park Tool. Om du synes det er verdt investeringen blir opp til deg. Foto: Park Tool

Men vær klar over at når girøret først er bøyd, så er metallet svekket. Du har derfor ingen garanti for at det holder lenge. Derfor er det aller best å bytte det.

 

Hvordan bytter man det?

Å bytte et girøre er en (i utgangspunktet) såre enkel operasjon. Girøret festes vanligvis med én eller flere bolter til rammen, enten fra innsiden eller utsiden.

bytte girøre sykkel
KAN BYTTES: De fleste girører er festet med én eller flere bolter der kjedestag og setestag møtes. Her ser du baksiden av et girøre, hvor festebolten sitter. Foto: Kristoffer H. Kippernes

For å bytte girøret, skrur du først av bakgiret. Deretter skrur du av girøret, erstatter det, og monterer så bakgiret igjen.

bytte girøre
PASS PÅ: Når du har byttet girøre og skal montere bakgiret igjen, pass på at den lille haken på bakgiret (markert med pil) hviler mot stoppestykket på girøret. Det er dette som gjør at bakgiret står i spenn, og gjør den jobben det skal. Foto: Kristoffer H. Kippernes

Hjelp, hva skal jeg kjøpe?

Et girøre er ikke som en standard girvaier. Girører er spesifikke for hvert sykkelmerke, og ulike modeller.

 

Inntil noen klarer å få på plass en standard (gir- og drivverkprodusenten SRAM er i gang med dette), er som regel girører helt unike for hver enkelt sykkel.

 

Noen produsenter er flinkere enn andre til å lage girører som fungerer på tvers av flere modeller, men ikke alle.

 

Du kan derfor ikke gå ut i fra at du kan spasere inn i hvilken som helst sykkelbutikk og forvente at de har girøre til akkurat din sykkel.

 

Drar du dit du kjøpte sykkelen er sjansen større – de fleste seriøse sykkelbutikker sørger for å ha girører på lager.

 

Men nettopp fordi girørene er unike, finnes det utallige varianter. Derfor kan ikke alle sykkelbutikker og verksteder ha alle typer girører på lager. Det finnes alternativer – nettstedet derailleurhanger.com har et ganske så rikholdig utvalg, også til eldre sykler. 

 

Hvorfor bør jeg alltid ha to ekstra?

Om du er det minste aktiv på sykkel utover vanlig transportsykling til og fra jobb, bør du alltid ha minimum to ekstra girører.

Grunnen er følgende: Spesielt på terrengsykler, er girøret en utsatt del, som nevnt over. Det er vanligvis bare et spørsmål om tid før du bøyer eller knekker det. Bøyes girøret kan du alltids klare å tråkke deg forsiktig hjem. Men om girøret knekker, står du gjerne med et bakgir som soper i bakken, og en ganske kjip gåtur foran deg.

Derfor bør du alltid ha med deg et ekstra girøre på tur. Én metode er å ha det i din foretrukne sekk eller lomme. Men hva om du skal sykle uten sekk eller tar feil sekk eller trøye?

ekstra girøre
ALLTID MED: Et ekstra girøre bør være like selvfølgelig å ha med på tur som verktøy. Foto: Kristoffer H. Kippernes

 

Et bra tips er å ha det ekstra girøret på sykkelen, på et eller annet vis. Det er flere måter å gjøre dette på. Du kan enten ha det i en seteveske eller rammebag, eller så kan du teipe/stripse fast girøret til enten setet eller noen vaierstrømper. På den måten er du sikker på at du aldri drar på tur uten denne lille, men viktige komponenten.

 

Og her kommer vi inn på hvorfor du bør ha to. Når du står der på tur med knekt girøre, og stolt og fornøyd har reparert, er du plutselig uten ekstra girøre... med mindre du har vært smart og kjøpt to. Da har du et ekstra hjemme, i tilfelle det tar tid å bestille nytt for å komplettere samlingen.

 

...for det er ikke nemlig alltid slik at absolutt alle butikker har girører inne til syklene de selger, selv om det hadde vært ønskelig.