Hvor ofte har du ødelagt en del på sykkelen, dratt på et verksted for å få erstattet den, bare for å få beskjed om at de ikke har rett del inne?
Antakelig ganske ofte. Mye av dette har med toleranser, dimensjoner og standarder å gjøre.
Selv om sykkelbransjen har klart å bli enige om mye, er det fortsatt forskjellige standarder på mange av komponentene. Du har både gjengede og ugjengede kranklager, forskjellig diameter på seterør, forskjellige skruestørrelser- og typer for å feste komponenter, bare for å nevne noe.
Å kjøpe et nytt styrelager (og spesielt til en litt eldre sykkel) er ikke bare enkelt. De færreste har verken tid eller ork til å sette seg inn i hvilken standard man har.
Dette har også vært tilfelle for girørene. Girøret er en liten, men viktig del av sykkelen, som du forøvrig alltid bør ha med ekstra av når du sykler.
Girøret er en komponent som (fram til nå) har fulgt hver unike sykkel. Det finnes for eksempel ikke bare ett girøre til en gitt sykkelprodusent, hver modell har gjerne hatt sitt eget girøre.
SRAM, en av verdens største produsenter av drivverk, bremser og dempere til sykler, har nå satt seg som mål å gjøre noe med dette.
SRAM UDH, eller Universal Derailleur Hanger som forkortelsen står for, er et girøre som skal passe «alle» sykler, lansert av SRAM i 2019.
«Alle», fordi dette er en patent SRAM har lagt åpen for alle sykkelprodusenter å bruke. Det er ikke dermed gitt at alle kommer til å følge den. Den vil heller ikke være bakover-kompatibel.
Formålet er at man i en ideell verden skal kunne gå inn i hvilken som helst sykkelbutikk og kjøpe et girøre, uten at det må spesialbestilles til en gitt sykkel.
Girøret skal være kompatibelt med alle girprodusenter, uansett om det er SRAM selv, eller Shimano, SunRace, etc.
En annen fordel med girøret, er at det skal kunne rotere bakover ved et sammenstøt, for å skåne bakgiret.