Vårsetergrenda -> Mesnasaga -> Kvitmannsberget -> Vårsetergrenda

Fotballbanen i Vårsetergrenda (Nøkleblommen)

Sist oppdatert 5. juni 2005 kl 00.00

• Kommune: Lillehammer

Stien starter like ved fotballbanen som beskrevet over. Det står en karttavle ved stiens start.

Samme sted eller eventuelt Lillehammer sentrum.

Meget variert rute som i all hovesak går i skogsterreng. Stien byr på det meste skogen har å by på.... mye stein, ingen steiner, røtter, bred sti, smal sti, sauetråkk, svaberg, bekkefar, myrer, kustige broer med mer. Noe kort bæring må påberegnes for de aller fleste.

Fra fotballbanen følger du tydelig sti innover skogen med bebyggelsen på din høyre side. Når du kommer til kryssende grusvei nr. 2 tar du til høyre (skiltet Mesnasaga) og følger denne til enden (ca 200 meter). Herfra bærer det oppover lia på god sti. Føflg denne til du kommer til grusvei. Ta til venstre, følg veien 150 meter og ta av på sti til høyre ved skilt; Mesnasaga.

Herfra kronglete sti noen hundre meter oppover langs jorde. Her må du nok bære / trille noen steder, men fortvil ikke, det blir bare bedre! Stien brekker av mot høyre og du kommer etter hvert ut i hogstfelt. Fortsett stien, dels på gressbakke, ca 200 meter og du kommer stikryss. Ta til venstre her og følg denne innover åsen. Du kommer etter hvert til Nautrudsletta (skilt og nytt løypekart). Kryss rett over gressletta og fortsett i lett motbakke på fin sti. Etter ca 500 meter er du på turens høyeste punkt og det bærer utfor ned mot Mesnasaga. Herfra er det 2 km med morsom utforkjøring.

Ett stykke ned hvor du kjører i markert traktorspor gjør stien en krapp sving mot venstre. Her skal du ta av og fortsette rett frem inn på annen sti. Følg denne ned til du kommer ut på en snuplass i enden av en grusvei. Kryss til høyre over snuplassen og du er på stien igjen. Herfra er det noen hundre meter hvor det er ganske vått og kronglete. Videre rask sti ned mot kryssende grusvei like ovenfor Mesnasaga. Følg grusveien til venstre og tråkk ca 250 meter og ta av til høyre ved skilt til Øvstdalsfossen.

Du følger stien som går langs ryggen innover til denne deler seg, her tar du venstre alternativ. Herfra teknisk krevende sti hvor du må passere noen utlagte "broer".

Når du kommer til grusvei tar du til venstre og føger denne til markert sti tar av til høyre (skiltet Lillehammer).Følg denne og ta av til venstre når stien ender i kryssende sti / løype. (dette er Ingalåmi-runden for de som er kjent i området). Følg denne til ny grusvei, ta til venstre og så til høyre etter ca 300 (skiltet Maihaugen / Kvitmannsberget). Når du kommer til markert sti / løypekryss skal du ta sti som tar av ca 90 grader til venstre når du kommer til krysset. (Alternativt kan du her fortsette rett frem og følge rask sti ned til Lillehammer sentrum.) Tråkk deg gjennom dette tekniske stipartiet, ta til høyre når du kommer ut på grusveien. Etter 200 meter på grusen tar du sti som tar av skrått til venstre og følger denne tilbake til utgangspunktet.