Røyslimoen - Eventyrskogen

Krysset Røysliveien / Gamle Røyslivei

Sist oppdatert 31. mai 2005 kl 00.00

• Kommune: Lillehammer

Fra Shell/Kiwi i Røyslimoen følger du Røyslivien innover og tar av første mulige vei til høyre etter ca. 400 meter. Her ser du stien starte mellom to grusveier.

Ender innerst i Gamle Røysliveien dvs at du sykler 300 meter på grusvei så er du tilbake der hvor turen startet.

Kupert skogsterreng. Variert sti, en del partier med stein og røtter. Noen morsome sva og en liten naturlig wallride underveis. Raske singeltrack innimellom. Forholdsvis teknisk krevende sti. Det aller meste kan sykkles, med unntak av to / tre korte (5 - 10 meter) partier.

Følg sti fra startpunkt som angitt over. Etter 50 meter krysser du grusveien som du startet fra og du kommer inn på en forholdsvis bred noe steinete sti (skiltet Roterud). Dette er stien din som du skal holde deg til de neste 1,5 km(ca). Du har byggefeltet i Røyslimoen på venstre hånd innover. Etter 2-300 meter kommer du til en slags gapahuk på høyre hånd og et stikryss. Du følger stien rett frem som stiger forholdsvis bratt litt freme. Herfra begynner morroa! Kliv opp bakken (200 meter) snirkle deg gjennom litt løvskog og stien skifter karrakter til mer krevende singeltrack.

Herfra kliver du fortsatt et kort stykke før stien flater ut. Etterhvert kommer du ut i noe åpnere terreng (gammelt hogstfelt) her blir stien igjen noe mere steinete og du kommer etter hvert til et parti som kan se usykklebart ut, men det er enkelt å komme seg forbi for den kreative.

Etterhvert kommer du til en slette hvor stien er meget markert på grunnfjell (flatt svaberg). Du sykkler på svaet i ca 50 meter og du skal da ta av ca 90 grader til høyre på en sti som kan være litt vrien å få øye på. Denne stien er vanskelig, og noe "dårlig" i starten og krever på et punkt at du løfter sykkelen opp en kant. Fortvil imidlertid ikke...kvaliteten på stien tar seg opp og byr videre på mye morro!

Stien videre er variert med korte, raske utforkjøringer, bekker som må krysses og teknisk krevende partier på variert skogsbunn.

Etter ca 1 km kommer du ut på rask, hard skogsbunnsti med noen naturlige småhopp i kantene. Denne går over på en gammel skogsvei med markert "singeltrack" i midten.Du følger denne et par hundre meter og tar av på sti til høyre 50 meter før du kommer til en grind / småbruk (dette ses tydelig).Følg denne med bondens jorde på din venstre side. Du kommer etter 500 meter til nytt kryss (skilt mot Roterud) hvor du fortsetter stien rett frem.

Herfra klatring noen hundre meter før morsom utforkjøring på god sti. Når du kommer til et jorde på venstre side (kommer brått på) tar du markert god sti hardt til høyre (150 grader) og følger denne raske stien som etter hvert kommer inn på bredere sti / gammel skogsvei. Denne tar deg til endepunktet i Gamle Røyslivei.