Sjusjøen - Lunkefjell - Reinsfjell - Nevelfjell - retur

Enden av Lunkevegen

• Kommune: Ringsaker
  • Tidsbruk: 4-5 timer

Følg grusveien til den triller nedover igjen, op mot fjellet mellom noen hytter.

Startpunkt - eller opp til deg!

Høyfjells-sti, både smal og bred. Noe lett skog, men mest over tregrensen. Jordbunn med endel større avrundede steiner. Noen bratte kneiker, men mest sykkelbart. Mange flytpartier. Tørker fort.

Generelt: dette er en av mange alternativer på Sjusjøen - kombiner som du vil!Denne har vi startet i enden av Lunkevegen. Stien starter ved hytte 573.Følg opptråkket sti til første topp, Vesle Lunkfjell, ned og opp igjen til Lunkefjell. Følg skilt mot Pellestova.Så slakt nedover til Nordseterkrysset, ta høyre mot Pellestova. Dette siste strekket er litt knotete.Du kommer ut på Grusveien ved Nevelvann. Ta høyre på grusveien, følg denne rett frem med Reinsvann på venstre side etterhvert. Rett etter brua i bunn er en kjerrevei opp til venstre som gir et kort stiparti.Deretter er du på grusen igjen noen meter før du tar av til høyre opp på Reinsfjell rett etter en bekk. Regn med litt trilling pga bratt lende.På toppen av Reinsfjell er det straka vegen. Flott nedfart. Kryss grusveien rett over, og kom ut på grusen igjen nedenfor ved Pellestova.Etter et kort stykke følger du stien opp på Nevelfjell. Over fjellet går det. Noe steinete oppover, men flott utsikt.Du kommer ut igjen på grusen ved Nevelvann, og krysser raskt over på sti igjen. Følg skilt mot Sjusjøen. Alle stier hjem er bra.

GPS

Også beskrevet i en variant på stiguiden, dog feil-kategorisert: http://terrengsykkel.no/index.php?stid=35Hyttekart. http://s15.stave.no/kart/philske2.html#

TERRENGSYKKEL.NO
stisykling hafjell pellestova øyerfjellet guide tips tur gps

Stisykling og topptur på Hafjell

Hafjell er foreløpig best kjent som alpindestinasjon, men stadig flere stisyklister har funnet veien hit i sommersesongen. Her finner man...
sykling lillehammer kleivbakken sykkelpark
Sykkelanlegg

Bygger sykkelpark på Lillehammer

Kleivbakken sykkelpark ved Håkons Hall skal bli en sykkelarena for alle, og skal etter planen stå ferdig i løpet av...
stisykling øyerfjellet hafjell

Lang stisykkeltur i nordlige Øyerfjellet

Nord for tungt utbygde Hafjell Bike Park ligger det langt mer urørte Øyerfjellet. Her har jegere, gjetere, seterfolk, fiskere, vandrere...
stisykling vinter øyerfjellet

Vintersykling på Øyerfjellet

Snøen lar vente på seg flere steder - det gir magiske stisykkelforhold i fjellet.
Med tilskuddet fra Statskog skal NOTS Lillehammer og Omegn utbedre en rekke av de bynære stiene. Foto: Asgeir Linberg

Fikk 5000 kroner til stier i Lillehammer

Dugnadsjobben med stiutbedring og klopping starter til våren.
Øyer Turskiløyper var ute med skuter for å legge klar klopper til vårens prosjekter i Øyerfjellet, og fikk med seg noen magiske naturøyeblikk på kjøpet. Foto: Lars Ragnar Manengen

Klopplegger i Øyerfjellet

Øyerfjellets stiguru Lars Ragnar Manengen legger til rette for å kloppe milevis med stier så snart snøen går.
(H)juleturen i Lillehammer på fredag starter fra Kanalen klokka 17 og ender på Nikkers i sentrum. Foto: Tom Ruud

Felles (h)juletur på Lillehammer

NOTS Lillehammer inviterer til jule-stitur fra Kanalen på fredag kveld, med påfyll i byen etter innsatsen.