Vårsetergrenda - Abbortjern

Start turen ved fotballbanen i Vårsetergrenda (Nøkleblommen)

Sist oppdatert 8. juni 2021 kl 15.54

• Kommune: Lillehammer

Stien starter like ved fotballbanen som beskrevet over. Det står en karttavle ved stiens start. E-kart : http://www.finn.no/finn/map?toolMode=1&toolMode=&selectedInfoLayers=&fromX=&fromY=&toX=&toY=&altCmd=&minX=256832.0&maxX=258984.0&minY=6781982.93103448&maxY=6783467.06896552&mapScale=14023&doAir=0&zoom_in.x=14&zoom_in.y=5

Samme sted eller eventuelt Lillehammer sentrum.

Ruten går i området mellom Vårsetergrenda og Birkebeineren skistadion. Den er så vidt innom traseen for Birkebeinerrittet, og Birkebeinerløypa. Ruten følger dels god bred sti som blir brukt som skiløyper vinterstid. Noen transportstrekker på grusvei. Noen av sitpartiene har en del røtter og grov stein. Variert tur, hovedsaklig i flatt / lett kuppert terreng. Et myrparti hvor det er utlagt grov plank som setter balansen på prøve!

Start ved fotballbanen og følg god sti innover langs bebyggelsen (høyre side). Du møter på to kryssende grusveier tidlig på ruta. Du krysser og fortsetter stien rett frem.Etter ca 1,5 km kommer du til grusvei og du følger denne ca 250 meter. Her går det av en sti til venster (skiltet Kvitmannsberget). Du tar av og følger stien inn i skogen. Rask sti i starten som etterhvert blir mer teknisk og krevende.

Dette stipartiet ender i et markert løypekryss (Skiløper om vinteren). Du skal følge den løypa som du har midt imot når du kommer ut av skogen. Dette er god sti uten de store vanskelighetene. Hold deg til denne som tar deg opp til "Kanalen" / Mensnaelva (grusvei).

På Kanalen har du to alternativer videre.

Alt 1: Ta til venstre og følg grusveien langs kanalen. Passer sluseanlegget, og ta til høyre når du kommer ut på VIP veien (Birkebeinerrittløypa). Ta så neste vei inn til venstre og følg denne til parkeringsplassen på høyre side (ca 800 meter).

Alt 2: Kryss Mesnaelva over broen. 50 meter inn på stien på motsatt side tar det av en markert sti til venstre. Dette er en teknisk stivariant på 4 - 500 meter som kommer ut på VIP veien.Ta til venstre når du kommer ut på grusveien, så første til høyre og følg denne inn til parkeringen på høyre side (som alt 1).

Fra parkeringen følger du lysløypa mot høyre for deg og følger denne inn til Birkebeineren Skistadion. Når du kommer inn på stadion holder du til høyre, fortsetter innover langs høyre ytterkant og tar så av første markerte mulighet til høyre. Du kommer da inn på markert løype i skogen med singeltrack. Dette er Birkebeinerløypa (ski) for de som er kjent med den. Fortsett denne i litt kuppert terreng ca 600 meter. Du skal ta av sti til høyre merket Abbortjern. Stien er litt kronglete i starten men tar seg opp etter hvert. Herfra følger 2-3 km med morsom teknisk stisykling. Du får etterhvert abbortjern på høyre side.Du skal holde til høyre når stien kommer til markert kryssende større sti etter ca 2 km sykkling.

Du kommer snart tilbake til lysløypa som du fulgte fra parkeringen bak hoppbakken. Ta til venstre og følg samme rute tilbake. Alternativt kan du sykkle ned til Lillehammer sentrum via forskjellige nedfarter.