Roterud - Rundtur over Sollihøgda

Krokvang i Roterudbygda

Sist oppdatert 10. juni 2007 kl 00.00

• Kommune: Lillehammer

Start ved Krokvang grendehus. 6 km opp fra Lillehammer sentrum mot Sjusjøen langs Messenliveien.

Samme som starten.

Stort sett fin sti på noe varierende underlag. Kortere partier med gressvokst sti. En del stein i noen partier. Alt sykles greit.

Start ved skilt "Holtlien Trevare" 50 meter før Krokvang grendehus på Messenliveien. Følg veien oppover mot rød verkstedbygning og kjør på baksiden av denne. Stien starter her.

Følg denne traktorveien / stien oppover forbi åpning / slette i skogen hvor det ligger en grønn liten hytte. Over gjerdet og fortsett til ny glenne i skogen. Stien fortsetter her bratt oppover, men du skal ta ca 90 grader til venstre. Stien her kan være noe vanskelig å se, men bare hold deg langs trærne i nedre del av glennen så finner du den raskt.

Følg denne stien ca 1,5 kilometer til du kommer til markert stikryss. Ta til venstre, fortsett gjennom grinda, ut på veien og ta første vei til høyre. Følg denne i 300 meter forbi gårdsbruk. Ta av til venstre på sti like etter gården før hyttetun. Fortsett gjennom grind, følg stien og hold til høyre i y-kryss om 200 meter.

Ta til høyre i neste stikryss (90 grader). Følg denne stien til Nautrudsletta. Her holder du skrått mot høyre (skiltet Krokvang) og fortsetter innover og ta IKKE av til høyre mot krokvang etter 300 meter. Fortsett innover i flott terreng i ca 2 kilometer.

Etter en markert bratt nedkjøring på 50 - 100 meter fortsetter stien fristende bratt nedover mot bygda igjen. Du skal imidlertid ta til venstre like etter gjerde, over en liten gresslette og til venstre og inn på god sti igjen. Hold til høyre langs gjerde ved hytte og fortsett hovedstien innover.

Etter ca 1 km så vil stien brått gå bratt nedover og det er her to muligheter videre.

Du kan enten fortsette stien nedover, forbi dyrket mark på venstre side og ta til høyre på markert sti / kjerreveg etter noen hundre meter. Herfra er det rask og morsom kjøring på meget bra underlag med unntak av et par små klatringer tilbake til startpunktet. Følg den opplagte stien gjennom grind etter et par kilometer og du er da tilbake like overfor verkstedet hvor turen startet.

Alternativt kan du ta til venstre på sti like før (10 meter) der hvor stien fortsetter bratt ned som beskrevet over. Følg denne innover høydedraget og ta av sti til høyre etter ca 1 kilometer (kan være noe vanskelig å se). Forstett denne nedover og ut på dårlig skogsvei. Du følger denne i 500 meter og tar av til høyre like før denne veien svinger hardt til venstre. Følg stien til dels bratt ned og hold til venstre når du kommer til gjerde. Følg stien langs gjerdet til du kommer ut på grusvei.Her slutter stien, og du følger grusveien til høyre i 200 meter og tu er tilbake på Messenliveien og har 2 - 3 k på asfalten tilbake til bilen. Alternativ kan du ta til venstre på grusveien, rulle ned til Mesnasaga og fortsette på noen av de herlige stimulighetene deromkring.

Pass på å stenge grinder som du må gjennom - det er mye sau på beite i området. Ha respekt for sauen, det her deres forfedre som har laget herligheten for oss! Begge rutelaternativene lar seg greit sykle begge veier.