Fakkelmannen

Brånån. Som er navnet på toppen av den stupbratte fjellsida som du ser til høyre for Fakkelmannen-symbolet som er hugget ut oppe i skogen på den andre siden av elva, sett fra Hafjell.

Sist oppdatert 21. oktober 2003 kl 00.00

• Kommune: Øyer

Sårriass. Du blir nødt til å slite hardt for å komme opp uten bil. Fra Hafjell Quality Hotel tar det halvannen time å sykle asfalt og så grusvei opp til toppen. Du kan selvsagt få noen til å kjøre deg opp, hvis bonden har latt bommen stå åpen. Den lukkes uten varsel, ifølge skiltet. Du kan også bære sykkelen hele veien opp langs stien, men det orker du bare ikke.

Dermed: Slik finner du veien opp.

2,7 kilometer nord for Hafjell Quality Hotel går det en bru over Lågen. Denne skal du krysse for å kommme over på vestsida og opp til et sagbruk ved et T-kryss. Fra krysset sykler du 2 kilometer nordover, til du ser en vei ta bratt oppover og slakt mot venstre inn i skogen. Etter 1,3 kilometer og en krapp venstresving fortsetter du rett fram i krysset der veien fortsetter oppover til høyre.

Fortsatt ingen grunn til å smile, det er dessverre 2,5 nye og sure gruskilometer igjen med bratt og seig klatring før du kommer opp på en flatere vei som følger åsen sørover. Etter ytterligere 2,5 kilometer med rolig cruising stopper veien ved et hogstfelt.

Du er nå bare noen hundre meter unna kanten av stupet og den fantastiske utsikten over Hafjell på den andre siden av dalbunnen. Dersom du går ned til venstre, deretter følger steinknausen oppover igjen og så holder rett fram gjennom hogstfeltet et par hundre meter til, så kommer du inn på en liten men tydelig sti gjennom lyngen.

Dersom du søker deg ned til skogkanten men én gang for å gå rett ut mot utsikten, får du bare masse knot i krattskogen. Bruk heller litt tid på å finne stien, som leder deg til utsikten på ett minutt. Fra utsikten kan du nyte synet av den flotte Rybakken gård rett nede ved Lågens bredd.

Når du først er ute på utsiktspunktet, ser du stien fortsette sørover og oppover. Her begynner moroa!

Vika, et lite bruk i skogkanten nøyaktig én kilometer vest for Hafjell Quality Hotel. Derfra sykler du over brua og bort til hotellet på fire minutter, eventuelt ti minutter - dersom du stopper på Esso for å snope underveis.

Litt bratt, gitt. 440 fallhøydemeter fordelt på 2,5 kilometer sti. Faktisk mer enn dobbelt så bratt som utforløypa i Grefsenkleiva, som må klare seg med 100 fallhøydemeter fordelt på 1,2 kilometer.

Stien er stort sett som du ser på bildene, varierer fra smal hylle som traverserer skråningen til bred og bratt skogbunn med mye røtter. Det er enkelte kinkige steinrøyser underveis også, men det er bare et par steder hvor du er helt nødt til å gå av.

Fra utsiktspunktet på toppen klatrer stien til åsens høyeste punkt et steinkast lenger sør. Derfra bærer det nedover. La ikke den første, ukjørbare røysa ta motet fra deg, det blir bedre lengre ned. Stien sikksakker seg gjennom skogen og ned gjennom håndleddet og deretter halsen på fakkelmannen, derav navnet på løypa.

Etter 700 meters moro krysser du en skogsbilvei, og fortsetter rett ned på den andre sida. Du er ennå ikke halvveis. Her blir det bredere og brattere, men det er ingen muligheter til å kjøre feil. Det er bare å holde bremsene varme hele veien ned til du ser et gjerde og kommer ut på grusveien.

Glem denne stien i vått vær. Det blir ikke moro. Stien er forøvrig skiltet som kultursti, til glede for fotturistene som går den fra Vika og opp til utsikten.

Turkartet Lillehammer-Øyer i Turkart-serien fra Statens Kartverk er alltid godt å ha.