Nordseter-rundt Mellsjøen, over Kriksfjellet og tilbake

• Kommune: Lillehammer-øyer
  • Tidsbruk: 2-3 timer
  • Vanskelighetsgrad: 4. krevende

På grusvei fra Nordseter, se full rutebeskrivelse under.

Nordseter

Høyfjellsterreng, noe sti/traktorvei gjennom skog, stiene er for det meste smale og greie, tidvis spennende og krevende, om du ikke er spesielt begeistret for steinur, kan det påregnes tre-fire trillepartier, hver seg på ca. 5 til 15-20 meter.

Du starter ved bommen på Nordseter, tar opp bakken og innover fjellet mot Reina, til første kryss (skilt merket Elgåsen og Sjusjøen), ta høyre her og stå på inn til sørenden av Mellsjøen, ta venstre i kryss inn mot Mellsjøsætra og opp kneika mot Mellsjøhøgda, følg T-merket sti på snirklete vis ned igjen på andre siden til hyttefelt, hold venstre i første kryss og ned til Aksjøsætra, venstre på bilvei og opp første venstre igjen etter sæterhusene; skiltet sykkelsti mot Snultra, steinete første meterne, så grei sykling på sti/traktorvei over til Snultra sæter, ta T-merket sti opp til høyre rett etter siste huset, følg stien over Svartåsen og ned på bilvei, høyre her noen hundre meter og så opp til venstre ved skilt merket Kriksfjellet, følg merket sti forbi hytte (på sør-østsiden) og opp til toppen, grei sykling, av og til krongler det seg til og du må holde tunga rett i munnen, men det går og snart er du på toppen (1052 moh), bratt ned på andre siden til stikryss, ta venstre mot indre Reina og Nordseter, her er det dekket til fest - flott strekke! - hold høyre når stien deler seg nærmere Reina, nede på grusvei tar du til venstre mot Reina, gjennom høyresving, i neste venstresving inn på merket sti til høyre, følg denne til seterhusene ved ytre Reina, høyre på grusvei mot Nordseter, ned bakke og over bru og opp første bakken og rett etter bakketoppen, ved stor grønn-blå postkasse av tre, tar du inn til venstre et par hundre meter og så inn på T-merket sti til høyre, følg denne mrsomme og kronglete traséen gjennom hyttetun og kratt og ur til Nysætra, der tar du høyre hundre meter på grusvei og så rett ned til venstre på sti igjen som du følger til Høgåsen, krysser grusveien og følger nå stien rett frem gjennom noen steinete partier ned til Nordseter, stien ender i grusvei ved hytter, følg bakken ned og hold høyre gjennom alpinbakken mot Nevra hotell. Du er nede, du er glad, du har hatt det helt fortreffelig!