3 Topper, Reinsfjell - Kriksfjell - Hitfjell

• Kommune: Øyer
  • Tidsbruk: 2-3 timer
  • Vanskelighetsgrad: 2. litt krevende

Med bil: Kjør opp til Hafjelltoppen og parker ved Illsetra eller PellestovaMed sykkel: Ta bena fatt de 700 høydemeterene fra Øyer og opp til HafjelltoppenMed Gondol: Ta gondolen i Hafjell til Mosetertoppen. Følg merket sti/grusvei til Hafjelltoppen

Pellestova/Illsetra

Hele turen går over tregrensen i flott fjelltereng. Stort sett tørre fine singeltrack stier der man kan ha høy fart. Ned fra Reinsfjell er det enkelte bratte tekniske partier, men man kommer ned. Noe gåing i 2-300 meter må påregnes opp mot Hitfjell.

Turen går over tre tusenmetertopper i Øyerfjellet. Starten går fra parkeringen ved Illsetra eller Pellestova.Følg grusveien skiltet mot Nordseter ned bakken fra Pellestova. Ta til høyre i første kryss, følg skilt mot Nordseter. Grusveien går da 300 meter oppover.Når man når toppen av bakken går det en sti inn til venstre opp mot Reinsfjell. Følg stien oppover. Etter nye 500 meter får du et løypekryss, hold høyre opp mot toppen.Over Reinsfjell er det rask og fin sti. Ned fra toppen er det flere småstier, men den beste finner du om du holder venstre. Men alle stiene ender nede i Kriksvika.Når du kommer ned til Kriksvika møter du igjen grusveien du tok av fra på vei opp til Reinsfjell. Følg denne i 3-400 meter til du får en gammel sæter på høyre side, og skilt til sti opp til Kriksfjell og Hornsjøen.Mot Kriksfjell hold mot høyre. Da kommer du litt høyere opp i åsen, og unngår myrområdene. Når du kommer til merket løypekryss på nedsiden av Kriksfjell følger du videre rett frem mot Hitfjell og Hornsjøen, og ikke opp til selve Kriksfjell.I neste løypekryss skal du ta til venstre opp mot Hitfjell. I stigningen opp mot Hitfjell er det et parti på 2-300 meter som ikke er mulig å sykle.Ned fra toppen er det en veldig fin sti, her kan man holde høy fart hele veien. Når man kommer ned fra toppen møter man en ny grusvei. Her holder du mot venstre tilbake til start.