Over Vidden fra Ulriken (643moh) til Fløyen

Ulriksrestauranten på toppen av Ulriken.

Sist oppdatert 14. juni 2005 kl 00.00

• Kommune: Bergen - Byfjellene

Ulriksbanen til topps med sykkel (60,-) eller bæring opp til sprekinger. Sjekk med Heismann Hå om du får med sykkelen før du drar me dbanen (tlf. 55 20 20 20). Det går som regel bra når det ikke er folksomt i kabinen. Hvis du må/vil bære, følger du stien inn til høyre ved stasjonen på Ulriksbanen. Hold til høyre for mastene oppover med kurs mot toppen. Etter hvert mer åpen sti. På vei oppover passerer du nederste delen av downhilløypa Espen Johnsen og locals bygde til NC for noen år siden. Følg stien videre mot toppen. Siste del på klipperygg med gjerder og trapp til topps. ca. 1 time fra Ulriksstasjonen.

Fløyrestauranten, Bergen Sentrum (fisketorget) eller tilbake til Ulriksbanen. Sykler du tilbake til utgangspunktet er det best å ta av til venstre inn Søre Kamvei etter de første svingene under Fløyfjellrestauranten, og ned på svingete, bratt asfalt. Syk

Litt usammenhengende teknisk sti i begynnelsen, smal med bratte klippeformasjoner. Endel korte passasjer innbyr til bæring og det er vanskelig å finne flyten før ruten dreier nordover etter Turnerhytten.

Når du kommer opp på selve Vidden, er syklingen fantastisk bra.

Du har fått i deg en vaffel på Fløyfjellsrestauranten og sykler ned på baksiden mot skaret i østlig retning. Opp skaret og følges høyden østover mot Turnerhytten. Etterhvert dreier stien nordover.

Etter nedstigning i et bratt skar, skyver du sykkelen til topps på en steinete høyde, og terrenget flater ut i en av de beste single tracks Bergen har å tilby. Et langt, kontinuerlig småteknisk strekk som ender i en bratt nedkjøring til Borgaskaret.

Etter Borgaskaret krysses en trang passasje, og du sykler, bærer, skyver videre på venstre side av vannet. Etterhvert kommer du over på en steinete sti som er ganske vrien å sykle oppover. Du kommer nå inn i motsatt retning på Sti Rundemannen-Hardbakkadalen. Følg bred sti med store steiner retning Rundemannen. Ta etterhvert mot venstre til topps, og kjør ned en enorm anleggsvei til Fløyrestauranten.

En klassiker.

Ta med drikke og vindjakke.

Byfjellene er hellig grunn for alle Bergensere. Du bør helst sykle med andakt når folk er innendørs. Tidlig eller sent påi dagen er best. Stiene tørker ganske fort opp. Seinhøst er magisk når lufta er klar og du kan sykle alene over Vidden.

Husk at hvis innfødte skriker "ditt rævhål" etter deg, betyr ikke det at du at du er god å sykle. (Vis hensyn).