Lyderhornfjellet

til venstre ca. ved hus nr 36 i Banuren

Sist oppdatert 25. mai 2005 kl 00.00

• Kommune: Bergen

Banuren er en sidevei som ligger oppå den lille tunnelen på motorveienfra sentrum til sotra. kjør "Gamleveien" mellom loddefjord og laksevåg, så ser du veien omtrent der demningen ligger, bare på andre side av veien. Så er det vel en ca. 300m inn til du ser en sti opp til venstre.

Enten på skålevik (ved oljelageret), eller ved gravdalsbakkene (ved NUTEC).

Første del er enkel sti, siden det går bratt oppover må man regne med mye gåing opp til toppen. Etter man har nådd toppen går stien over i bred sti men vanskelig (steinete og til tider bratt). Etter dette blir det mindre steinete og ikke fullt så bratt. på slutt 1 (Skålevik) blir det steinete igjen, men mye lettere å sykle på enn partiet på toppen, og fin sti nederst. På slutt 2 må man opp en "stige" for så å få relativ bratt sti på slutten ned til nutec.

På veien opp er det bratt og man må dermed beregne med mye gåing, Det er bare en sti her så man kan ikke gå feil. 150m fra toppen kommer man inn på stien man tar ned igjen (Det anbefales at man tar turen helt til topps når man først er der, skikkelig bra utsikt). Ta til venstre mot toppen og vips så er man på der.

På vei ned fra toppen (retning Nord, askøy)er terrenget steinete og vanskelig ,men er man moderat flink burde man greie å sykle ned det meste. Sykle videre mot nord og terrenget flater til slutt litt ut og man kommer til et kryss. Her må dere ta til venstre hvis ikke dere liker å klatre med sykkel på ryggen da.

Etter krysset er stien bred og fin og det går bare nedover. Ett godt stykke nedi deler denne stien seg og det er her dere kan velge om dere vil til Nutec eller Skålevik.

Til skålevik er det kun nedoverbakker men stien blir smalere og går etterhvert over i steinete sti. Og ned mot bunnen går stien over i jord/gress til du kommer ned til veien.Herfra er det bare å sykle hjem.

Stien til Nutec går ikke fullt så mye nedover men etterhvert kommer dere til et vann og en "stige" opp. På toppen her vil dere komme til asfaltert vei, men ta første sti til høyre etter dere har nådd veien og dere får sti heleveien ned til Nutec.

Må dere tilbake til start vil jeg anbefale nutecruten da det er mye kortere å sykle tilbake herfra.