Stiguide til Toro

Dette er en veldig krevende som ligger omtrent en halvtimes kjøring fra Bergen sentrum. Turen er byr på spektakulær og utfordrende stisykling. Vær obs på at i perioder med mye regn, øker vanskelighetsgraden betraktelig.

Sist oppdatert 26. september 2020 kl 21.18
Christian Sommer-Larsen og Espen Johnsen tar fatt på øvre del av nedkjøringen fra Toro på en bare middels fin sommerdag. / Stisykling i Norge.

• Kommune: Bergen
  • Vanskelighetsgrad: 5. veldig krevende

Stisyklingen i Bergen er kjent for å være bratt.

Syklingen her er ofte litt våtere enn du finner andre plasser og også relativt teknisk.

• Vanskelighetsgrad: 5 – veldig krevende.

• Lengde: Ca. 11 kilometer

• Startpunkt: Parkeringsplass i Samdalen/Hausdal

Følg E39 sørover fra Bergen og ta av til Hausdal. Etter noen kilometer kommer du til et Y-kryss, hold til høyre mot Hausdalen. Parkér bilen ved bommen ved Samdalselva. Følg grusveien innover dalen. Ved første veikryss ta til venstre opp en anleggsvei. Denne snur 180 grader, følg svingen og fortsett oppover. Vegen stiger forholdsvis mye og underlaget kan være trøblete, så beregn noe dytting. Vegen slutter på en åsrygg hvor du får litt utsikt. Her går stien opp til høyre. Her er det ganske bratt, og du kan greit spare litt krefter til utforkjøringen ved å dytte oppover. Når du kommer over tregrensa skal du følge stien oppover åsryggen, hele veien til toppen.

Ned igjen skal du samme vei. Det er mer bratt sykling enn flyt, så gode bremser kommer godt med. Over tregrensa er det steinete og teknisk, under tregrensa får man litt mer flyt. Når du kommer ned til anleggsveien ved masta igjen skal du ta til høyre ned på sti, i stedet for veien ned. Her blir det tidvis enda brattere og mer teknisk igjen, og du kommer ut på Hausdalsvegen.

Følg veien tilbake til bilen.

Hvis du ønsker å sykle andre turer i området, har vi her noen anbefalinger til stisykkelturer som vi har syklet selv.

Oversiktskart over Bergen med inntegnet rute. Fra Stisykling i Norge.