Livarden (683moh) - Fanahytta

Sist oppdatert 11. juli 2012 kl 00.00

• Kommune: Bergen - Totland
  • Tidsbruk: 1-2 timer

Følg veien fra Nedre Totland til Fanahytta.

Fanahytta. Bonus: Nederste del av militærveien som kommer inn fra venstre i siste nedkjøringen mot Fanahytta, er en kort, nydelig single track.Ta deg tid til en avstikker her. Gå noen hundre meter inn til venstre rett overfor et stort treskilt på høyre

4-5 km sammenhengede utforkjøring på teknisk sti. Fallhøyden er 383 meter. Fine klippepartier underveis. Enkelte partier med myr og gjørme. Stien er morsom og vedvarende. Alt kan sykles, men det kan være litt gjørmete tidlig på året. Gildt utsyn i øvre del av løypa.

Anmarsj: Følg "Øvre Fanaløypa" østover fra Fanahytta og gjenom en port. Videre steinete kjerrevei nordover. Etter at stien svinger 180 grader, blir stien gjørmete. Ved de første stakene tar du til venstre og skyver sykkelen oppover mot snaufjellet retning Livarden (nord/nord-øst). Du må regne med å skyve mesteparten av stien.Nedkjøring: Rett før varde 23 begynner moroa.Lang, kontinuerlig og variert utforkjøring. Ingen bratte partier. Veksler mellom jordsti, sauetråkk og mer steinete partier med fine klippeformasjoner. Finner du flyten i nedkjøringen, kan du holde god fart.En svært bra tur som gir belønning for skyveturen til topps.

Ruta er den samme som "Øvre Fanaløypa" beskrevet i "Turløyper i Bergensområdet". Hvis du lukter vafler nede ved hytta er det sansynligvis feil.