FLYTSTI: Selv om det ble en del grus og asfalt underveis på turen, jaktet syklistene gode stier også. Foto: Erik Ramstad.
Lesetid: 3 minutter
Har du noen gang tatt en liten omvei hjem fra jobb for å få en ekstra fin sykkeltur? Det gjorde også Erik Ramstad, Emil Inversini og Ivar Simensen nylig.
Oslofjorden rundt er en slags klassiker på rundt 200 kilometer de fleste gjør med landeveissykkel, men de tre terrengsyklistene tok knastedekkene fatt, og valgte det som er langt i fra den enkleste ruta.
Etter endt tur var fasiten følgene:
242.24 kilometer
4335 høydemeter
17 timer og 49 minutter i bevegelse
Og turen er ikke helt tilfeldig, Ramstad og Simensen skal nemlig sykle Offroad Finnmark 700 senere i år, et av de mest krevende sykkelrittene i verden. Der er evnen både til å navigere og kunne sykle om natta helt avgjørende.
Her kan du se video fra turen:
Tidligere har Ramstad syklet 300-varianten av Offroad Finnmark.
– Starten på Offroad Finnmark går klokka seks på kvelden, så jeg tenkte at det kunne være bra å ha hvertfall én treningsøkt hvor vi startet sent og syklet gjennom natta, forteller Ramstad til Terrengsykkel.
– Jeg ser jo på Strava at folk lager forskjellige varianter av å sykle hjem fra jobb, så jeg tenkte det kunne være et bra påskudd for å virkelig lage en omvei. I sykkelklubben vår på Nesodden er det flere sompleier å sykle til Moss, ta ferga til Horten og sykle Oslofjorden rundt, så jeg tenkte dette kunne være en fin variant, bare på terrengsykkel.
Ramstad bor på Nesodden og jobber i Oslo. Dermed ble det avreise fra Aker Brygge klokka 14 på en fredag. Turen gikk via kyststien til Asker, og gjennom Kjekstadmarka til Drammen. Deretter var det sti og grusvei til Sande, og 50/50 med stier til Horten. På østsiden av fjorden gikk turen på stier gjennom Mossemarka til Hvitsten, og deretter enkleste vei hjem til Nesodden. Syklistene var hjemme på Nesodden cirka 12.30 dagen derpå. Når fasit var oppgjort hadde de vært ute i over 22 timer.
Ramstad brukte to kvelder på å sy sammen ruta på forhånd, og brukte Strava Heatmap og mtbmap.no. Han fikk innspill til rutevalg på forumet på Terrengsykkel.no, og sier det var til stor hjelp. Men helt knirkefritt gikk det ikke.
– Man sitter jo egentlig og lager en rute i blinde. Selv om en sti er markert som bra på mtbmap.no kan det jo være som i vårt tilfelle; vi kom til en sti hvor det nettopp var gjort hogst, og vi måtte bære og løfte syklene over trær som var falt ned over stien. Og så ble det litt feilnavigering noen steder, plutselig stod vi nede i myra i et søkk. Men det er viktig å ta med i innstillingen til rittet vi skal sykle, det vil bli både feilnavigering og trilling.
Og det er ikke bare navigering i seg selv som kan bli problematisk på en slik tur. Om du ikke tyr til kart og kompass, er det GPS som brukes, men hva skjer når sykkelturen varer i over 20 timer?
– Jeg har lært fra Ivar (Simensen, red.anm) at man må ha med ekstra batteripakke, og så er det bare å lade på hvert eneste stopp. Ellers så er det et stalltips å sette GPS´en i batterispare-modus, hvis ikke går den tom alt for fort, sier Ramstad.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.