Det kreves verken stisykkel eller Stravakonto for å sykle fra Røros til Alvdal eller motsatt, men det er mulig å finne både stiparadiser og fartssegmenter underveis i den 165 kilometer lange løypa gjennom Østerdalen.

I løpet av våren 2017 skal langløypetraséen være ferdig merket både fysisk og elektronisk, og nå vil initiativtakerne ha ruta inn på sykkelkartet.

– Det finnes flere nettsteder som promoterer sykkelturisme i Norge. På cyclingnorway.no finner man 23 anbefalte nasjonale sykkelruter, men her mangler vår region fullstendig. Verken Rørosregionen eller Nord-Østerdalen er representert med ruteforslag. Slik kan vi ikke ha det, med alle de flotte sykkelmulighetene vi lokale vet finnes, sier Eirik Bækken, som er prosjektleder for langløypeprosjektet.

Les også: Etablerer kompetansebase for terrengsykling 

Saken fortsetter under

Selv om mye av løypa er grusveg og seterveg, er det mange stier å prøve seg på for de som vil ta en avstikker. Foto: Eirik Bækken

Opplevelsesløype
– Vi kan ikke slåss med Skistar og gutta krutt på Ål, men vi har mye terreng som ligger til rette for flotte sykkelopplevelser. Med dette prosjektet ønsker vi også å vise fram det man kan oppleve langs løypa, og gi små foretak en mulighet til å kunne fortsette med åpen setring og gårdsutsalg, drive småskala overnatting og tilby syklistene opplevelser av ulik art, sier Bækken.

Det meste av traséen vil gå på grusvei og seterveier, men det er også noen grovere partier med sti, og ett parti gjennom Trontjønndalen som ikke er ferdig ennå. Her vurderes det akkurat nå om det bør satses på smal sti for stientusiastene eller bygges dobbeltspor slik at traséen også blir farbar med vogn for de som har med seg barn eller mye bagasje.

Saken fortsetter under

Den nye langløypa i Nord-Østerdalen byr på 165km sammenhengende merket sykkeltrasé mellom Alvdal og Rorøs. Her fra strekningen Savalen-Grimsbu-Alvdal. Foto: Eirik Bækken

Les også: Gir syklistene sin egen base

Bækken trekker fram at Østerdalens stier i stor grad er av flytsorten, mye barnålsbunn og relativt lite knot. Deltakerne på Rørosrittet, som i år var norgescupfinale i terrengsykkel maraton, roser stinettverket i Møllmannsdalen som noe av det flotteste av sitt slag i landet, og i Hummelfjell i Os er det bygget utforløyper i alpinanlegget.

Les også: Stor interesse for stisykling som produkt 

Saken fortsetter under

Mange av stiene i Nord-Østerdalen er av den episke sorten med furunålsbunn og relativt lite knot. Foto: Eirik Bækken

Seks dager fra A til B
Totalt vil det ta rundt seks dager å sykle hele traséen, og tanken er at en skal slippe å ha med seg mer enn dagstursekk.

– Her er det muligheter for samarbeidspartnere som tilbyr bagasjetransport og folk som kan bidra om man trenger hjelp underveis i tillegg til overnattings- og opplevelsestilbud. Vi håper dette baller på seg og at langløypa kan bidra til indirekte verdiskapning i regionen, forklarer Bækken.

– Magnilldalen mener vi kan vise frem noe av det vakreste og mest unike regionen har å tilby, med et aktivt og flott seterlandskap som vi ønsker å vise frem for turister. Sykkeltraséen fra Magnilldalen er videre tenkt over Vingelen til Dalsbygda. Hele dette området mener vi representerer noe av det flotteste med regionen og landet; et yrende og aktivt seterliv. Den siste biten til Røros fra Dalsbygda har vi tenkt å nyttiggjøre oss av den nå gjengrodde Fantstien i nordenden av Sætersjøen før man slipper seg ned i Galådalen og inn til Bergstaden, sier han.

Les også: Cupen avgjøres med mye sti

Saken fortsetter under

Fra Magnilldalen mot Vingelen. Foto:Eirik Bækken

Solid og unikt produkt
Sykkelturisme er i sterkt vekst i Norge, og flere destinasjoner slik som Trysil, Hallingdal, Geilo og Lofoten, satser nå på sykkel som et produkt. Fjellregionen har ingen ambisjoner om å slåss med disse, men mener en slik langløype er et unikt produkt i seg selv, uten at det skal bygges mange kilometer med sti.

Fra drøm til virkelighet
Prosjektet fått tilsagn om 380.000 kroner fra Hedmark Fylkeskommune samt 25.000 kroner fra hver av de tre sørligste kommunene i prosjektet Alvdal, Tynset og Folldal, og flere kommuner er på gang. Etter hvert skal også de private tilbyderne på banen.

– Foreløpig er det Fylkeskommunen og kommunene som investerer i langløypeprosjektet, men vi må finne en driftsmodell der de som tjener penger på dette har en form for eierskap i prosjektet og tar litt av regninga, sier Bækken.

Som abonnent på et av Fri Flyts magasiner får digital tilgang på alle plussartikler. Se for eksempel:

BESTILL ABONNEMENT: Det beste TERRENGSYKKEL-innholdet hjem i postkassen. 

Høskletten i solnedgang. Foto: Eirik Bækken