Det er heldigvis ikke mange som lenger avskriver rittfulldempere på grunn av vekt og «tap av effekt». Det har blitt godt innarbeidet hos brorparten av terrengsyklister at disse syklene har sine klare fordeler. Rittfulldemperne har fått sin solide dose utvikling de siste årene. Selv om dette fortsatt er kvikke og responsive sykler, har geometrien endret seg i takt med tiden. Trenden som begynte på stisyklene med noe lengre frontparti og kortere styrefremspring ser vi også her, og flere av syklene har slakere styrevinkel enn hva vi har sett før. Den generelle forskjellen fra tidligere er at syklene ikke føles like nervøse når de håndteres på sti, uten at det har gått noe ut over den raske, effektive følelsen de gir. Et par av syklene har også justerbar geometri, noe som øker allsidigheten enda mer. Alle disse syklene tråkker godt. Saken fortsetter under SLIK HAR VI TESTET Testarbeidet i Terrengsykkel er noe av det morsomste – men også noe av det mest krevende arbeidet vi gjør.  Alle syklene blir testet av alle testere flere ganger, over flere dager. I sluttfasen av testen tar vi også med de syklene hvor vi trenger å avklare detaljer med på ekstra turer for å avdekke forskjeller. Alle syklene ble denne gangen testet i terrenget rundt Barcelona i Spania i februar. Her har vi testet sykler flere ganger tidligere, og kjenner terrenget godt.  Terrenget er variert, med alt i fra småkupert til lengre klatringer og utforkjøringer og byr på både grusveier og tekniske stier som ikke står noe tilbake for det mest krevende terrenget norske terrengsykkelritt kan by på. Og om du trodde vi bare har testet på støvtørre stier, kan vi berolige deg med at vi hadde alt fra snø og slaps i 2 varmegrader, til tørre fine stier og 15 grader. Røtter og steiner var like våte som en på en høstdag hjemme i Norge. Selv om det er forskjeller på demperoppheng og tekniske løsninger, gir de alle god respons når vi legger krefter ned i tråkket. Mye vil ha mer er det noe som heter, derfor har også alle syklene mulighet for å stive av dempingen, i en eller annen forstand. Her ser vi forskjellige tilnærminger; Specialized med sin «automatiske» låsing i Brain-systemet er befriende enkelt ved at det ikke er noen brytere på styret å forholde seg til. De andre syklene benytter seg av en låsebryter på styret, som enten kontrollerer én av- eller begge demperne. Syklene i denne testen fikk oss til å tenke over begrepet stisykling. Alle disse seks syklene er kapable sykler som takler mye forskjellig terreng, og tidvis kjørte vi disse syklene i samme terreng som stisykler med 27,5 tommer hjul og rundt 150 millimeter vandring. Allsidigheten rittsyklene byr på skal ikke undervurderes. Du trenger ikke nødvendigvis å være en syklist som sykler mange ritt for å kjøpe en slik sykkel. Er du vant til - og liker - effektive turer og at det helst skal gå litt unna, vil flere av disse syklene virke tilfredsstillende. Monterer du et bredere styre, en heve- /senkepinne og kanskje litt mer solide dekk øker allsidigheten enda mer. Saken fortsetter under Alle rittfulldemperne vi testet tråkker godt og føles både raske og effektive. Foto: Kristoffer KippernesAlle syklene i testen veier rundt 11 kilo, slik de ble levert til oss. Noe avvik må påregnes med slangeløst oppsett, men dette er uansett en helt akseptabel vekt om du skal sykle ritt. Den ekstra vekten en fulldempet sykkel har er en liten straff med tanke på hva du får igjen i form av trygghet og tillit til både sykkel og egne evner i teknisk terreng. For mange vil fortsatt rittfulldemperen være den perfekte terrengsykkelen; den kan brukes i ritt, både på grus og teknisk terreng, og også til krevende turer i marka. For mange som ikke har lyst på den økte vekten en stisykkel gir, vil rittfulldemperen være et meget godt alternativ.  DETTE MÅ DU VITE: INGEN SKAM Å JEKKE SEG NED I Terrengsykkel har vi ønsket heve-/senkepinner velkomne i lang tid. Den lille vektstraffen disse medfører, utjevnes med både sykkelglede og bedre håndtering. Senkepinner er for lengst etablert som et må-ha på stisykler. Selv om det ikke er standard på rittfulldempere ennå, velger stadig flere syklister å ettermontere det. Egne modeller med mindre vandring og lavere vekt beregnet for rittsykler har kommet på markedet. Vi mener en slik setepinne kan løfte sykkelopplevelsen mange hakk – helt uavhengig av om du sykler med startnummer eller ikke. Vårt råd? Kjøp!  ØK VOLUMET Dekk har mye å si for sykkelopplevelsen. Et godt dekk kan gi grep og selvtillit og komplementere en ellers god sykkelfølelse – like sikkert som at et dårlig dekk kan ødelegge sykkelopplevelsen totalt selv om sykkelen forøvrig er god. Bredde og volum er begreper som går igjen når det gjelder dekk. Samtlige sykler i testen kommer med dekk rundt 2,2 tommer bredde, og lettrullende mønster.  ENKLERE GIRING For få år siden var det fortsatt sykler med to drev foran i denne kategorien og prissegmentet. I årets test har samtlige sykler ett tannhjul på kranken, og enten elleve eller tolv gir bak. 1x11 kan i noen tilfeller – for noen syklister ha noen begrensninger. Med det mener vi at du både kan ha for få gir og ikke ideell utveksling. Er du i god form kan du tillate deg å kjøre et stort krankdrev og takle et tyngre gir når det går oppover. Med et mindre krankdrev vil du ha nok gir til bakkene, men kanskje oppleve å spinne ut litt lett på flater og på grus i høy fart. Da SRAM lanserte 1x12, eller Eagle som de kaller teknologien, ble disse utfordringene i stor grad løst. Om kort tid vil de fleste sykler ha 1x12. Vi ønsker denne teknologien velkommen. Inntil da kan det være noe å være bevisst på før man kjøper.  HA KONTROLL PÅ HVA SOM SKJER Konkurranse handler i stor grad om optimalisering av utstyr, uansett hvilken idrett eller sport det er snakk om. For rittfulldemperne handler det ikke bare om at utstyr må være lett, det skal også være effektivt. I klatringer eller lett terreng kan det derfor være ønskelig å låse demperne. Samtlige sykler i testen har en eller annen mekanisme for dette.  Alle syklene i testen, utenom Specialized har en form for fjernkontroll på styret, men ikke alle disse kontrollerer begge demperne. Rocky Mountain har valgt fjernstyring kun til bakdemperen. Specialized skiller seg ut. Gaffelen foran betjenes på toppen av gaffelbeinet, mens bakdemperen har såkalt Brainteknologi. Kort fortalt fungerer dette ved at man stiller inn bakdemperen til et gitt terskelnivå som skal til for at demperen aktiveres – og at den da fungerer som en slags automatisk låsing som låser på jevnt underlag og åpner opp for slag.  ER MER ALLTID BEDRE? Det faktum at det skal gå fort, bør ikke gå på bekostning av kontroll. Snarere omvendt. Et bredt styre gir deg kontroll i utforkjøringene, og bra moment i teknisk terreng og klatringer. Fire av syklene har styrebredde på 72 cm, Cannondale og Rocky Mountain har 76 cm brede styrer.  Styrebredde er en smakssak. Selv om det er vanskelig å gi generelle anbefalinger, ser vi det ikke som et minus om sykkelen kommer med et bredt styre, snarere tvert i mot. Blir det for bredt kan styret enkelt kappes ned, det omvendte er vanskelig.  Dyre Meen og Per-Eivind Syvertsen utveksler erfaringer. Foto: Kristoffer Kippernes