2020 er tydeligvis året for aggressive rittsykler, eller det vi kan kalle rittvennlige stisykler. Mange merker har lansert nye sykler i dette segmentet den siste tiden. Noe overraskende lanserer nå Yeti også en ny sykkel i dette segmentet.
Tidligere bare denne våren har vi sett lansering av Revel Range, Transition The Spur, Specialized Epic EVO og Cannondale Scalpel SE - alle sykler med noe tilnærmet en rittfulldempers ramme, men med stisykkelens kapabilitet og egenskaper i tillegg.

OGSÅ I HVIT: Nye SB115 kommer i en litt utypisk hvit farge.
SB115 konkurrerer også i kategorien for kvikke stisykler, der vi finner modeller som Ibis Ripley, Santa Cruz Tallboy, Pivot Trail 429, Merida OneTwenty m.fl.
Legendariske Yeti, som har sine røtter dypt inne i rittsyklingen, har allerede SB100 i markedet. Denne er som vi har skrevet i testen av den fra to år tilbake, allerede en aggressiv og stivennlig rittsykkel.
Yeti følte likevel det var et hull i kolleksjonen et sted mellom den stramme rittsykkelen SB100 og den endurovennlige stisykkelen SB130.

UNIKT: Bakrammen festes til frontramma i to gliderør. Festet beveger seg opp og ned gjennom vandringen, noe som gir unike egenskaper i tråkk og demping.
Inn kommer SB115. Yeti trengte ikke å gå helt tilbake til tegnebrettet for å lage nye SB115. Den har faktisk identisk ramme som SB100, men med en liten endring i demperfestet og forlenget slaglengde i bakdemperen har Yeti gitt den allerede stivennlige SB100 ekstra superkrefter i krevende terreng.
SB115 er inspirert av den kanadiske superveteranen Geoff Kabush sin nye karriere som konge i lange, krevende etapperitt i terrenget, og i ritt som Downieville classic der vinneren kåres etter et langt maratonritt på lørdagen og en utforetappe på søndagen. Begge etappene må sykles på den samme sykkelen. SB115 vil nok være et velegnet verktøy her.
SB115 er beregnet på å brukes med gaffel med 130 mm vandring. SB100 på sin side kommer enten med 100 mm gaffel for rendyrket rundbanefølelse eller med 120 mm for litt større marginer nedover.
SB115 skal gi deg rittsykkelens effektivitet oppover og i tråkket, samtidig som den lar deg sykle de raskeste og mest krevende linjene nedover, med mindre risiko enn på en SB100.
Da rammen er den samme er også de faste målene som utgjør geometrien like, men ikke identiske. Gaffellengde påvirker både styrerørsvinkel, rammelengde og rammehøyde.
SB115 er ikke verken superslak i fronten, eller superlang i ramma. Sammenlignet med f.eks nye Specialized Epic EVO som har 110 mm vandring bak og 120 foran, er Yeti SB115 både brattere i front - 67,6 grader mot 66,5 grader. I tillegg har da Yeti-sykkelen 130 mm gaffel, noe som effektiv vil gjøre vinkelen noe brattere når gaffelen siger sammen noe mer enn 120-gaffelen på Epic EVO.
Setevinkelen på SB115 er oppgitt til 74,1 grader, noe som i moderne sammenheng ikke er bratt, men heller ikke slakt.
Rammelengde (reach) på 450,6 mm i størrelse large er helt midt på treet blant moderne sykler i tilsvarende kategori.
Yeti har med andre ord valgt å ikke strekke strikken maks med lanseringen av SB115.

IKKE MEST PROGRESSIV: SB115 har moderne, men ikke grensesprengende geometri.
SB115 er heller ikke i samme liga som Specialized Epic EVO når det kommer til lav vekt. Toppmodellen av SB115 med SRAM XX1 er oppgitt til å veie over 12,5 kilo. Dette inkluderer reale stidekk i 2,3 og 2,5-tommers bredde og breie aluminiumshjul. Det er likevel mer enn 1 kilo mer enn tilsvarende Epic EVO-variant fra Specialized.
SB115 har selvfølgelig Yetis helt unike Switch Infinty-oppheng for demping bak. Dette består av to gliderør som hovedvippepunktet mellom front- og bakramme sitter på. Vippepunket kan skli opp og ned på gliderørene gjennom bakhjulets vandring. Dette er et oppheng alle fulldempede Yeti-sykler nå har, inkludert enduro-verstingen SB150, som vi har testet tidligere.
Yeti har konstruert opphenget slik at det motvirker husking og spenner i fra mot underlaget ekstra mye i den delen av vandringen der du mest sannsynlig trår hardt på pedalene. Etter hvert som du kommer lenger ned i vandringen sklir vippepunktet nedover gliderørene, noe som gir en mykere vandring med mindre fokus på å spenne fra, men mer fokus på smidig demping.
De gangene vi har prøvd Yeti-sykler med Switch Infinity-oppheng har vi blitt veldig begeistret for det supereffektive tråkket som ikke går på bekostning av smidighet i slagete terreng.
Synes du SB100 blir for stram og SB130 for lang i beina er kanskje SB115 for deg.
Yeti SB115 vil komme i to rammevarianter - Standard karbon og dyrere og lettere Turq-karbon.
Byggesettene vil komme i prisklasser fra ca 50 000 kroner for en modell med Shimanos 12-delte SLX-gruppe og Fox Performance-dempere, til toppmodellen med Turq-ramme, Fox Factory-dempere og mekanisk SRAM XX1-gruppen til ca 90 000 kroner.

TOPPRAMMA: Turq-ramma kommer med tre forskjellige utstyrspakker.

LITT RIMELIGERE: C-kitene av SB115 har rimeligere ramme og utstyr.