Å kombinere rå tråkkegenskaper, lekenhet i lett terreng, klatregrep og mulighet til å høkke opp høye kanter med mykhet, presisjon, fryktløshet og bunnløshet i utforkjøringene er det produsentene jobber med når det kommer til stisykler.
Legger du inn lav vekt og god holdbarhet i formelen også er du nærme det som må sies å være stisyklingens hellige gral. Punktet der alle gode egenskaper møtes.
Her finner du flere tester av sykler fra Yeti!
Yeti, kultmerket fra Durango, bygde seg opp på 90-tallet som det mest racing-orienterte terrengsykkelmerket i bransjen. Uansett om det var rundbane eller utfor, Yeti skulle være best og sponse de beste syklistene.
Den kompromissløse tilnærmingen ga dem mange fans - The Yeti Tribe lever fortsatt. Men økonomisk har Yeti gått opp og ned. De siste årene har Yeti-merket funnet tilbake til sitt gamle jeg igjen. De har flere sammenlagtseiere i Enduro World Series enn noe annet merke og leverer unike sykler til vanlige syklister med litt ekstra fyldige lommebøker.
Da vi testet den første sykkelen med Yetis spesielle Switch Infinity-oppheng for noen år siden ble vi slått i bakken av hvor rått det fungerte. SBC 5,5 kombinerer Switch Infinity med store hjul. For en fest av en stisykkel det har blitt! Igjen ble vi overrasket over hvor råbra Switch Infinityopphenget fungerer.
Yeti-sykkelen føles stram som en rittsykkel i klatringer og over småkupert terreng, men så fort det bikker nedover synker vi nedi sykkelen og føler vi sitter på all verdens demperreserver. Bakdemperen holder seg så godt oppe i vandringen at vi må venne oss til at den faktisk på magisk vis klarer overgangen fra klatring og jaging til steinete utforkjøringer helt sømløst.
Når vi trår på pedalene føler vi at vi spenner fra mot en solid og stiv ramme. Når vi slipper oss løs utfor sluker bakdemperen alt av slag, samtidig som vi kjenner at hvert tråkk mellom slagene kommer til sin rett.
Yeti SBC 5,5 er dyr og har ikke verdens mest imponerende utstyrspakke, men det den har er bra. Den har velfungerende gaffel fra Fox og tilhørende bakdemper, kraftige Maxxis-dekk og gode hjul fra DT-Swiss. Heller ikke geometrien er oppsiktsvekkende - verken superkorte kjedestag, megaslak styrevinkel eller spesielt lang front. Men magien i Switch Infinity-opphenget gjør at en på papiret middels pakke kommer ut i terrenget som en helt rå stimaskin.
Vi lot oss forelske igjen, og gruer oss til å levere tilbake testsykkelen.

RETT GJENNOM: Gjennomgående vaiere og slanger er blitt bransjestandard. Foto: Kristoffer Kippernes
RETT GJENNOM: Gjennomgående vaiere og slanger er blitt bransjestandard. Foto: Kristoffer Kippernes

WHERE THE MAGIC HAPPENS: Hovedsvingpunktet glir opp og ned på to rør gjennom vandringen. Det gir supre egenskaper. Foto: Kristoffer Kippernes
WHERE THE MAGIC HAPPENS: Hovedsvingpunktet glir opp og ned på to rør gjennom vandringen. Det gir supre egenskaper. Foto: Kristoffer Kippernes

PASSE: Med stemmen i bunn følte vi ikke at Yetien ble for høy noe sted. Foto: Kristoffer Kippernes
PASSE: Med stemmen i bunn følte vi ikke at Yetien ble for høy noe sted. Foto: Kristoffer Kippernes