Klarer du ikke å bestemme deg for om du skal ha 29-tommer eller 27,5-tommer hjul på stisykkelen? Canyon har kanskje en løsning for deg, med den såkalte mullet-utgaven av sin nye Spectral.
Hjul/dekk: DT Swiss EX 511 felger på DT Swiss 350/370 nav. Maxxis Assegai 2,5 og Minion DHR II 2,4 dekk
Drivverk: Shimano XT 1x12
Bremser: Shimano XT Trail bremser, 203 mm bremseskiver
Av alle Canyons sykler, er det Spectral som de siste årene har vært den soleklare stisykkelen. Sykkelen kom lenge bare med 27,5-tommer hjul, før den på slutten av 2020 endelig ble lansert med de større 29-tommer hjulene til manges begeistring, også Terrengsykkels.
Canyon stoppet ikke utviklingen av Spectral helt der, for høsten 2021 fikk modellen enda en tur gjennom mølla hos utviklerne hos den tyske nettforhandleren.
Det er sistnevnte vi har testet her, Spectral Mullet CF 8 CLLCTV.
Spesialmodell
Denne utgaven av Spectral sorterer definitivt under kategorien grov stisykkel. I likhet med de andre Spectral-modellene har den 160 millimeter vandring foran, og 150 millimeter bak.
Det som skiller CF CLLCTV fra de andre modellene, er hjulstørrelsen. Hjulene, som her leveres av DT Swiss, har 29-tommer felg foran, og 27,5-tommer felg bak, begge med 30 millimeter bredde.
I likhet med de andre Spectral-modellene har den også en såkalt flip-chip i demperopphenget, som gjør at du kan justere styrevinkelen med en halv grad. Dette resulterer også i 8 millimeter endring av krankhøyden på sykkelen.
Der de andre Spectral-modellene kommer med luft-dempere både foran og bak, har CF8 CLLCTV en Fox DH Factory bakdemper med stålfjær. Dette kan gi flere fordeler i utforkjøringer, primært med litt mindre varmgang i demperen.
Canyon sender også med to ekstra fjærer(!), en lettere og en stivere fjær, enn det som står på sykkelen. Vi valgte å kjøre vår testmodell med en 450-pundsfjær for testrytter på 75 kilo.
Med dét sagt, vil det en bakdemper som bruker luft som fjæring både veie mindre, og være kjappere å sette opp.
Bakdemperen har også en hurtigjustering av kompresjon, som i all enkelhet forklares med at den gir deg litt bedre tråkkeffektivitet. Dette kommer vi tilbake til.
Senkepinnen, som er Canyons egen, har justerbar lengde på høyden. Dette gjøres enkelt uten verktøy ved å løsne låseringen rundt skaftet på pinnen, og justere to plaststykker. Pinnen er paret med Shimanos bryter for senkepinner.
Shimano står også både for drivverk og bremser, fra SLX og XT-gruppene. Begge har vi lang erfaring med fra andre testsykler.
Praktisk bruk
Vi har testet sykkelen fra Canyon på stier i Nordmarka utenfor Oslo i høst-forhold.
Tilnærmet lydløs
Før vi går nærmere inn på sykkelens egenskaper, bør det nevnes hvor bra satt opp sykkelen er. Som nettbasert butikk har ikke Canyon den samme interaksjonen og siste kvalitetskontroll med sluttbruker som fysiske butikker har.
Vårt testeksemplar har både pen, stram og ryddig vaierføring slik vi har blitt vant til fra Canyon. Beskyttelse på kjedestag mot slag fra kjedet likeså. Det er i det hele tatt lite rakling og ulyder å spore når vi sykler på sykkelen.
Canyon har gjort mye for å lette monteringen for sluttbruker. Deres eget stem er for eksempel konstruert for at det skal være lettest mulig å montere styret.
Overraskende tråkkeffektiv
Med 15,5 kilo på vår vekt kan ikke dette sies å være en lettvekter for kategorien. Men responsen når vi tråkker av gårde på første stitur er overraskende bra. Canyon har benyttet seg av et tradisjonelt og enkelt demperoppheng med leddet kjedestag, såkalt Horst Link.
Stålfjærdemperen kan nok ta noe av æren for den gode responsen – den holder seg høyt oppe i vandringen, og med en god bryter for kompresjonsdempingen tilgjengelig plassert, er det lett å flikke på denne før en lengre klatring.
Sykkelen er ikke på høyde med de beste i stisykkelkategorien på klatreegenskaper, men så er det heller ikke det denne sykkelen blir markedsført som.
Mest party
Det er når vi gyver løs på de første utforkjøringene at sykkelen viser sitt sanne jeg.
Teorien bak valget med mindre bakhjul fungerer også i praksis. Mullet-utgaven av Spectral er enkel å få opp på bakhjulet, og den litt mer snappy responsen slår til når vi slipper oss ned bratte utforkjøringer med trange svinger.
Spesielt når utfordringer kommer brått på i terrenget og fordrer raske retningsendringer, slår den kvikke følelsen positivt ut.
Balansen i sykkelen føles noe annerledes enn på tradisjonelle 29-ere. Selv om denne sykkelen også både er lang og slak, følte vi for å vekte fronten ørlite mer enn vanlig for å kompensere for den kvikke bakenden.
Nedbremsing av fest-aktiviteter på stien er heller ikke noe problem. De kraftige Shimano XT-bremsene med store 203 millimeter bremseskiver både foran og bak gjør det lett å ta ned farten når det er påkrevd.
Vi kan være enige i at man får det beste fra begge verdener ved å kombinere de to hjulstørrelsene i en mullet. Men at dette nødvendigvis er best for alle er ikke en like åpenbar sannhet.
Noe av fordelen med stisykler med store hjul foran og bak som vi har blitt vant til de siste årene, er at de er stabile og henger noe mindre igjen i store slag mot bakhjulet. Og da spesielt i høy fart, og krevende terreng med mye slag fra røtter og steiner.
Det går selvfølgelig et skjæringspunkt mellom stabilitet og manøvrerbarhet. De siste årene har lært mange at man kan ofre litt av manøvrerbarheten, for den tryggheten de store hjulene gir. Og som med andre mullet-sykler vi har prøvd, har vi lært at også den tanken kan utfordres. Det koker i grunn ned til hva du ønsker ut av stisykkelen din.
Om enn litt mer kvikk enn stabil, så føles denne sykkelen bunnsolid. Frontpartiet er pinne stivt, og fronten går akkurat dit vi peker den. Her er det ikke antydning til fleks eller bøy, noe som er tillitvekkende i krevende terreng.
Størrelse og sånt
Vårt testeksemplar i medium var helt i nedre ende av skalaen for hva en testrytter på 178 centimeter føler seg komfortabel på, selv om Canyon oppgir at medium skal passe personer på 175-183 centimeter. Vi skulle helst hatt en størrelse large.
Likevel opplevdes seterøret på sykkelen høyt, selv med senkepinnen helt i bånn med 150 millimeter vandring. Det kan ha betydning for hvordan du får håndtert sykkelen, spesielt når det går bratt nedover.
Dette trenger ikke nødvendigvis være en dealbreaker, men noe som det er greit å være oppmerksom på. Canyon har forskjellig mendge vandring på senkepinnen på de forskjellige rammestørrelsene.
Hvem bør kjøpe denne sykkelen?
Denne spesielle utgaven av Spectral lever definitivt opp til party-delen av ordtaket den er basert på. Spectral CF 8 CLLCTV er like morsom som den er vill.
Hvis syklingen du gjør er basert på at du bor i nærheten av mye nedoverorientert sykling (ja, vi tenker på Nesbyen, Sogndal, etc), eller jevnlig oppsøker bikeparks, vil denne være midt i blinken.
Til den allsidige stisyklisten og resultatorienterte endurosyklisten har vi fortsatt mer tro på 29er-utgaven.
Alternative produkter
Selv om det dukker opp stadig flere varianter på markedet, er det ikke så stort utvalg i stisykler med mullet-oppsett. Vi har tidligere omtalt Santa Cruz Bronson MX.
Vil du ha en sykkel som først og fremst skal brukes til de lange og heftige utforkjøringene og/eller heisbasert og shuttlebasert sykling, kan det også være aktuelt å vurdere den noe grovere modellen Torque fra Canyon.
Ikke alle lar seg fenge av begreper som «trygt kjøp» eller «jevnt over god». Noen vil ha noe litt annerledes i en sykkel, og der har du Canyon Spectral CF 8 CLLCTV.
Skal du ha en allsidig stisykkel til variert sykling og terreng, holder vi fortsatt en knapp på versjonen med 29-tommer hjul både foran og bak, eller tilsvarende modeller fra andre produsenter.
Men lever du for utforkjøringer, hopp, scandi-flicks og herjing, er dette en sykkel som med stor sannsynlighet vil gi deg et stort glis.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.