GROV SYKKEL: Den nye GT Force Carbon blir bare enda grovere enn forrige utgave av sykkelen. Her vist frem med Brage Vestaviks egen sykkel som eksempel. Foto: GT.
Lesetid: 3 minutter
I dag lanserer GT en ny, grov fulldemper; Force Carbon.
Og ved første øyekast er det visuell likhet med den forrige utgaven av sykkelen, men går man den litt nøyere i sømmene, er det flere forskjeller.
Kanskje den mest iøynefallende, er den såkalt idler pulley, et trinsehjul over kranken.
Dette har vi sett på utforsykkelen Fury fra GT, og det er også andre sykkelmerker som bruker en slik løsning på demperopphengene sine.
På et demperoppheng uten et slikt trinsehjul, vil det være slik at når demperopphenget beveger seg gjennom vandringen, vil pedalene rykke litt bakover, men det fører også til at press på pedalene hemmer vandringen.
Ved å plassere et lite tannhjul over kranken vil det som kalles pedal feedback reduseres. Trinsehjulet gjør at dempingen kan gå helt smidig uten at trykk på pedalene strammer det opp ved å holde igjen kjedet.
Enkelt forklart, skal det være med på å gi syklene bedre demperegenskaper.
Geometrien har også fått seg en liten renovering. Med 170 millimeter vandring foran og 160 millimeter bak, er det ikke noen tvil om at dette er en sykkel myntet på dem som vil ha mye moro nedover, og sykkelen plasserer seg i grov stisykkel/enduro-kategorien.
Styrevinkelen er på slake 63,5 grader, mens setevinkelen er på bratte 78 grader for flytte rytteren fram på sykkelen så klatringene skal gå litt enklere.
Forrige utgave av sykkelen ble presentert i 2018 i Trysil, sammen med den litt raskere stisykkelen sensor. Den gang var Force utstyrt med 27,5-tommer hjul, men det tok ikke lang tid før det også kom en utgave med 29-tommer hjul. Den nye sykkelen kommer med 29-tommer hjul.
GT Force Carbon 2021
Enduro/sti-sykkel
29-tommer hjul
170/160 mm vandring (f/b)
63,5 grader styrevinkel
78 grader seterørsvinkel
Kjedestagslengde: 435/445 mm
Størrelser: S/M/L/XL
Tre modeller, (Pro LE, Pro og Elite), samt rammesett
I motsetning til forrige utgave, er vaier- og slangeføring lagt internt i den nye karbonramma.
Rammen får også en funksjon som vi har sett på flere andre stisykler som Santa Cruz Tallboy og Rocky Mountain Instinct for å nevne noen, nemlig justerbare kjedestag.
Ved hjelp av en liten metallbit bakerst på kjedestaget kan lengden justeres mellom 435 og 445 millimeter, etter rytterens preferanse.
Sammenlignet med forrige modell får den nye rammen lavere overrørshøyde, og en litt høyere front. Bakenden på sykkelen er også lenger, noe som skal gi litt mer stabilitet.
Med en tydelig vekting mot det nedover-orienterte er også sykkelen konstruert for å kunne brukes både med luft-bakdemper, eller en variant med stålfjær.
I Norge melder importør Beach Mountain at syklene vil være tilgjengelige i løpet av høsten 2021. Norske priser på syklene:
Pro LE 59.999,-
Pro 49.999,-
Elite 39.999,-
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
Lavest månedspris
Abonnementet fortsetter å løpe etter bindingstiden inntil du selv sier det opp
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
Lavest månedspris
Abonnementet fortsetter å løpe etter bindingstiden inntil du selv sier det opp
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
Lavest månedspris
Abonnementet fortsetter å løpe etter bindingstiden inntil du selv sier det opp
Betal smartere med Klarna.
Abonnementene fornyes automatisk og kan sies opp når som helst, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.