GROVT REDSKAP: Hvis det er utforkjøringene du lever for, bør du kanskje se nærmere på Canyon Torque. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
Canyon Torque 29 CF 9
Pris: 63899 kr
Vekt: 14,6 kg (veid av oss, uten pedaler)
Vandring f/b: 170mm/170mm
Hjulstørrelse: 29”
Størrelse testet: L
Størrelse/vekt tester: 197cm/89kg og 178cm/75kg
Canyon Torque ble først og fremst designet for å appellere til nedover-fokuserte syklister, og er det vi kan kalle en enduro eller freeridesykkel.
For 2022 har det tyske merket lansert en oppdatert versjon av Torque, med hele tre forskjellige hjulstørrelser, 27,5", 29" og mullet (27,5-tommers bakhjul og 29-tommers forhjul).
Med sitt friske og nedtonede utseende ligner Torque 29 CF 9 sin lillebror Spectral i geometrien. Spectral har noe mindre vandring (160/150). Mellom disse modellene finner vi endurosykkelen Canyon Strive med en litt annet geometri og mer konkurranseorienterte egenskaper.
Justerbar rammegeometri
Torque 29 CF 9 leveres med Canyons karbonramme med klassifisering 5, som vil si at den er beregnet for store hopp og intensiv kjøring i sykkelparker og utforløyper. Dobbeltforseglede lagre i rammen av industriell kvalitet skal ifølge produsenten holde smuss og fuktighet ute. Utskiftbare gjengesatser øker sykkelens levetid og toleranse for klønete mekanikere.
Du kan justere rammegeometrien på sykkelen ved hjelp av flip-brikken som er plassert rett bak bakdemperen. Her kan du velge mellom to stillinger: LO og HI.
Vi testet sykkelen kun i LO-posisjon. Når du snur brikken 180 grader, blir styrevinkelen og seterørsvinkelen 0,5° brattere (henholdsvis 64° og 78°), og høyden på krankhuset øker med 8 mm, for mer bakkeklaring.
LO-posisjonen vil gi litt bedre egenskaper når det går fort og bratt nedover, mens HI-innstillingen vil gi litt mer allsidighet i øvrig terreng.
Rammen har også selvfølgelig intern kabelføring av både bakbrems, bakgir og setepinne. Mange av rammelagrene er skjult for å få et ryddigere design. Torque 29 CF 9 er utstyrt med 170mm vandring både foran og bak. Sykkelen finnes i størrelsene M, L og XL. Vi har testet størrelse L.
Sammenligner vi geometrien til Torque 29 CF 9 med Canyon Strive CFR, som forøvrig har 170mm vandring foran og 160mm bak, ser vi at førstnevnte er kortere og lavere enn Strive i samme størrelse. Vinkel på styrerøret er det samme på begge modellene, 63,5 grad i laveste posisjon. Test av Strive CFR kan du lese her.
JUSTERBAR: Geometrien kan justeres på Canyon Torque. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
KOMFORT: Setet har god padding - ikke dumt hvis man skulle treffe det litt utilsiktet hardt. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
KJEDEFØRER: En liten og diskrét kjedefører holder kjedet på plass. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
Fullspekket med topputstyr
At det er en toppmodell gjenspeiles av utstyrsnivået, men prisen ligger langt under det vi er vant til når det kommer til toppmodeller fra andre produsenter, som for eksempel Santa Cruz, Specialized, Scott osv. Du kan også få to Canyon Torque-sykler til prisen av en tilsvarende sykkel fra mange av de ledende merkene på markedet.
Canyons suksess i sykkelmarkedet var tidligere sterkt knyttet til at du fikk et svært godt utstyrsnivå selv på rimelige sykler. På denne toppmodellen finner du stort sett det beste av det beste. Den har Fox Factory 38mm gaffel med 170 mm vandring og Fox Float X2 Factory bakdemper. Også denne gir 170 mm vandring.
Gaffelen har fem ulike justeringsmuligheter for at den skal kunne passe enhver rytters preferanser. Dette gjelder også for bakdemperen. Bakdemperen har en nyttig spak for bruk i motbakkene slik at den blir noe stivere.
Torque 29 CF 9 kommer med DT Swiss’ solide FR560 hjul med 240 nav fra samme produsent.Felgene har 30 mm innvendig bredde og er tubeless ready fra fabrikk.
Når det gjelder drivverk og bremser er sykkelen utstyrt med full Shimano XTR-gruppe med unntak av kranken. Der er en Race Face Next R karbonkrank med 170 mm krankarmer montert. Karbonkrank føles litt unødvendig på en sykkel beregnet på uvøren herjing i park og fjell. Det skal også vise seg at denne skaper noen utfordringer i løpet av testingen.
Bremseskivene er 203 mm både foran og bak, og er også levert av Shimano. Styre på 800mm bredde, stem og justerbar setepinne er levert av Canyons eget merke, G5. På dekkfronten finner vi Maxxis Assegai 3C MaxxGrip DD 29 x 2.5 foran og Maxxis Minion DHR 2 3C MaxxTerra DD 29 x 2.4 bak.
Slik har vi testet
Sykkelen har blitt testet over en treukers periode med bratt sykling i Sogndal, fjellstier på Sjusjøen, og i Drammen Bike Park med drop og hopp. Vi har prioritert å oppsøke teknisk terreng og utforkjøringer, med tanke på sykkelens tiltenkte bruksområde. Klatringene ble stort sett gjort på enkel sti, grus eller asfalt.
Demperne ble satt opp etter Fox’ anbefalinger på lufttrykk, sag, compression og rebound. Noen små justeringer av kompresjon og returdemping ble gjort underveis etter testrytters egne preferanser.
Gaffelen ble kjørt med to volumklosser som allerede var montert fra fabrikk. Sykkelen har blitt syklet i omtrent 20 timer i testperioden. Utover denne testingen kan vi ikke si noe om sykkelens holdbarhet over tid.
Vi tok ut slangene i dekkene og satt inn ulike dekkinnlegg med slangeløst oppsett i testperioden, med dekktrykk på rundt 18-20 psi.
PLUSS: Framdekket har EXO+ beskyttelse. Ikke dumt, når utforkjøringene blir grove. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
RASKE LINJER: Bakdemperen ligger visuelt pent i linje med rammen - det er også plass til en flaskeholder om du skulle ha behov for det. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
SKJULT: Bakakslingen åpnes med en hurtigkobling, som ligger inne i selve akslingen. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
Ute i terrenget
Først og fremst merket vi at sykkelen er nokså lettsyklet, selv i kupert terreng. Den kommer riktignok først til sin fulle rett i de virkelig bratte utforkjøringene, og gir der en trygghet til å gi det lille ekstra utfor. I partier med mye svinger opplever vi at sykkelen er lang og noe vanskelig å håndtere.
Det krever også litt ekstra innsats å tvinge sykkelen rundt trange svinger og mellom trær. I åpent terreng og doseringer føles sykkelen veldig komfortabel. De bunnsolide dekkene fra Maxxis med dekkinnlegg og DT Swiss FR560-hjulene gjør at vi kan kjøre over det meste av hindringer som dukker opp på stiene.
Når det er sagt, så er det vanvittig mange justeringsmuligheter på både gaffel og bakdemper på denne sykkelen. Skal du bli helt fornøyd med demperoppsettet bør du sette av mye tid til eksperimentering og testing på dette området for å få ut det maksimale potensialet til sykkelen.
Sykkelen bærer preg av å være godt skrudd sammen. Med smarte løsninger for å holde kabler sammen foran styret og den innvendige kabelføringen hører vi knapt lyder fra sykkelen. Men etter en stund merket vi lett knirkelyder fra ett eller flere rammelagre. Med litt teflonolje ble lyden borte. Kranken måtte også etterstrammes halvveis i testperioden.
Selv med en akselavstand på hele 1282 mm i størrelse L, klarer vi fint å holde fronten under kontroll i stigningene. Tråkkeposisjonen oppover føles også behagelig. Dette var kanskje det som overrasket oss mest med sykkelen.
Før vi satt i gang med testingen tenkte vi at den skulle bli veldig seig å tråkke oppover med, men her overrasket den veldig i positiv forstand. Klatrespaken på X2-demperen var også veldig nyttig i lange stigninger som det for eksempel er i Sogndal. Her følte vi at energien vi la i tråkket ikke bare forsvant i dempingen, men ga oss god fremdrift.
Sykkelen er først og fremst en sykkel for de lange og grove utforkjøringene, men vi merker oss at den absolutt kan brukes på enduroritt uten de lengste tråkkepartiene.
Drivverk og bremser: Shimano XTR med Race Face Next R krank
Vis mer
Vi testet sykkelen på noen personlige segment-favoritter og kunne konstatere nye personlige rekorder på flere av disse. Den ga også tillit til å sykle raskere utfor enn testrytteren har gjort tidligere.
Rammen hadde ikke plass til en standard flaskeholder, så her må man bestille en flaskeholder hvor flasken plasseres fra siden. Holkene følte vi også hadde noe dårligere grep enn vi er vant med fra andre merker. Utstyrsmessig synes vi også at karbonkranken er overdrevet, og kunne fint vært erstattet av en billigere og potensielt mer robust krank for å gjøre totalprisen lavere.
Bremsene er skikkelig kraftige med 203 mm skiver og fire stempler både foran og bak. Det kommer godt med på en sykkel som inspirerer til så mye herjing utfor som denne gjør. Begge demperne har også bra med justeringsmuligheter for å finne din ønskede innstilling. D
en solide kjedestagbeskytteren sparer rammen mot slitasje fra kjede og steiner. Vi anbefaler dog å legge på ytterligere rammebeskyttelse andre utsatte steder for å holde rammen ripefri og at lakk ikke skal skalle av.
I løpet av testperioden synes vi generelt at både geometri og demperfunksjon står til forventningene og vel så det til en slik sykkel å være. Sykkelen kan til tider føles noe lang i trange svinger, men tar igjen for dette i rettere strekker utfor med tekniske utfordringer som den sluker.
Her får du en stisykkel som er utrolig morsom utfor og på sti, og den overrasket også oppover på transportstrekker på grus selv om demperen ikke kan låses foran.
Sykkelen er noe av det groveste vi har testet noen gang, men den kan brukes på turer i marka når fokuset er rettet mot lek og moro kontra wattverdier og segmentjaging.
GODT GREP: Maxxis-dekkene egner seg godt til sykkelens bruksområde.Foto: Kristoffer H. Kippernes.
MOT SLAG: Kjedestaget har godt beskyttelse mot slitasje fra kjedet i slagete terreng. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
GOD STOPPEKRAFT: Med fire stempler og kjølefinner gir XTR-bremsene god nedbremsingsevne. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
Hvem er Torque 29 CF 9 for?
Terrengsyklister som primært driver med nedoverorientert sykling, og som gjerne oppsøker stier med tilgang via shuttling eller heis.
Alternative produkter
Vi finner ikke mange andre sykler på markedet med 170 mm vandring både foran og bak, men mange med noe redusert vandring bak. Dette er grove stisykler å regne.
Canyon Torque 29 CF 9 er en morsom stisykkel, bygget for dager med leking i sykkelparken, shuttleturer eller stiturer hvor du tråkker til toppen av din favorittutforkjøring. Den kan til og med takle enduroritt, hvis etappene ikke har de lengste tråkkepartiene.
Det er ikke den mest effektive og allsidige sykkelen til stisykling, noe den heller ikke tar sikte på å være.
Med et topp utstyrsnivå i forhold til pris er det få, om i det hele tatt noen sykler med karbonramme og tilsvarende utstyr på markedet som kan matche prisen på denne sykkelen.
Her får du alt du trenger for å ha det gøy på grove nedoverstier.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.