Baskiske Orbea har modernisert endurosykkelen Rallon for å takle utfordringene i moderne endurokonkurranser. Lengre, slakere og med smart oppbevaring er helt i tiden.
LIK FORGJENGEREN: Orbea Rallon ser lik ut som før, men har mye lengre ramme og slakere styrevinkel
Lesetid: 4 minutter
Endurosporten er terrengsyklingen nyeste konkurransegren. Den har likevel gått gjennom en rivende utvikling siden Enduro World Series startet opp for åtte år siden.
Internasjonale enduro-løyper har blitt grovere og tøffere. Høydemetrene i utforbakke har blitt flere, samtidig som mengden klatring ikke har økt. Syklene har utviklet seg parallelt. De har blitt grovere og mer spesialisert. En konkurransesykkel til enduro minner mye mer om en reinspikka utforsykkel nå, enn da Enduro World Series startet i 2013.
Sjette generasjon Orbea Rallon har akkurat blitt lansert. Med 170 mm vandring i front, 160 mm bak. Med mulighet både for 29er-hjul foran og bak og såkalt mullet-oppsett med 27,5-tommers hjul bak er nye Orbea Rallon laget for at deres enduroproffer skal kunne henge med helt i toppen i EWS-konkurranser, samtidig som vi vanlige dødelige skal kunne hente ut mest mulig fart og moro i våre egne favorittskråninger.
Som med alle dagens enduro- og stisykler er det slakere styrevinkel, brattere setevinkel og lengre frontramme det handler om når en sykkel skal tilpasses moderne sti- og endurosykling.
Orbea Rallon er på ingen måter noe unntak. Deres forrige Rallon var i følge vår test i fjor en allsidig, lettsyklet og kapabel endurosykkel, men den var kortere enn de fleste andre syklene i samme kategori.
Orbeas justeringer bringer nyeste versjon av Rallon opp på linje med andre nye endurosykler.
Som tidligere modeller, er Rallon satt opp med et bakhjulsoppheng av typen med et konsentrisk ledd rundt selve bakakslingen. Opphenget kan minne om Trek sitt ABP-oppheng, der sete- og kjedestag kan bevege seg i forhold til hverandre rundt et ledd rundt selve bakhjulsakslingen.
Som mange andre av dagens stisykler kan du på Orbea Rallon veksle mellom to geometrier. Orbea har kalt dem Low og Lower. I Lower-nivå er vinklene en halv grad slakere og kranklageret 7 mm lavere.
Styrevinkelen i laveste innstilling er 64 grader, 64,5 grader i lav innstilling, sammenlignet med 66 og 64,5 grader på forrige generasjon.
Setevinkelen er oppgitt til henholdsvis 77 og 77,5 grader på nye Rallon. Forrige generasjon hadde setevinkel på 75 og 75,5 grader.
Sammenlignet med forrige generasjon Rallon har Orbea økt rammelengden med hele 30 mm - fra 355 til 385 på sykler i størrelse large. Også kjedestagslengden er økt noe - fra 435 til 440 mm.
Karbonrammen til Orbea ser forøvrig til forveksling lik ut forrige generasjon Rallon. Vi kjenner igjen det ekstra staget som går fra seterøret til overrøret på venstre side av bakdemperen.
Demperopphenget har tilsvarende konstruksjon som tidligere, men hjulbanen har blitt justert så bakhjulet kan bevege seg mer bakover gjennom vandringen.
I tråd med gjeldende trender der vi i mindre og mindre grad ønsker å ha sekk på ryggen, har Orbea utstyrt Rallon med et oppbevaringsrom under flaskeholderen på underrøret. Et slikt rom så vi først på Specialized stisykler for en del år siden, men Trek har også adoptert denne lagringsmuligheten på sine sykler.
BMCs nye stisykkel-merke Scor har også oppbevaringsrom på sine sykler, men da med åpningen på undersiden av underrøret i stedet for på oversiden.
Også i hovedleddet på rammen har Orbea funnet plass til et spesielt verktøy. I tillegg er spaken på bakhjulsakslingen utstyrt med ventilkjerneverktøy.
Orbea har også sørget for å gi plass til lange senkepinner på nye Rallon. Størrelsen Small og Medium kommer med pinner med 150 mm vandring, Large kommer med 170 mm vandring og XL er satt opp med pinner med hele 200 mm vandring.
Espen Unaas hos den norske Orbea-importøren Unaas Cycling opplyser at nye Orbea Rallon vil koste fra 51 500 kroner for den rimeligste M20-modellen, til 107 990 kroner for den dyreste M-LTD-modellen.
Team-modellen med såkalt mullet-oppsett er priset til 79 200 kroner. Unaas håper å få inn sykler som bestilles nå i mars neste år. Utstillingsmodeller er forventet inn i løpet av oktober.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.