Vealøstoppene

Sist oppdatert 28. november 2002 kl 00.00

• Kommune: Skien

Kryss Gjerpensdalen fra Skien eller Porsgrunn mot Skifjell/Vealøs

Grusveien opp til (vestre) Vealøstoppen, et godt stykke oppe.

Samlet sett temmelig teknisk krevende, mye stigning, 300m eller så. En del kortere bæreparti. Fin for dem som vil utvide grenser og presse kondisen. Flotte utsiktspunkter!

Passér Skifjellhytta fra parkeringa og fortsett rett fram, drei svakt mot høyre inn i skauen. Du skal først opp på Østre Vealøs. Stien er tydelig og godt beferdet. Den er lettsyklet, også et stykke opp i stigningen. Noen bratte og steinete partier. Temmelig kondiskrevende, men godt feste på svaene. Du kan ikke ta feil av stien oppover.

Det er litt bæring helt opp mot toppen, men på klare dager ser du dampen fra Saugbrugs i Halden, Borregård i Sarp og Peterson i Moss. Og helt til Koster.

Et stykke under toppen går en sti mot venstre, den skal du følge nå. Teknisk moro den også. En bratt nedkjøring gjennom tett granskog. Her går ei løype rett ned til venstre. Prøv den en annen gang. Ta til høyre mot Vealøsmyra, omtrent rett nordover. Hold til venstre forbi vannet, tunga rett i munnen, ikke dett uti! Ikke dra mot venstre ned den nye tømmerveien, men finn stien mot høyre. Det er litt kronglete stigning, men syklebart nok til at det er verdt det. Det er såvidt jeg husker ikke stier å ta feil av her.

Du skal ende et godt stykke oppe på grusveien til hovedtoppen på Vealøs, 500m.o.h. Det er en fin kondispressetur i seg selv, men altså kun grusvei.

Turkart finnes i bokhandler. Når du drar nedover Vealøsveien igjen, kan du ta til høyre mot kapellet. Der er det ei fin henge-over-bakhjulet-rute ned lia, du ender nede i Gjerpensdalen.