Hvitsteintjenna - Solmyrås

Smørstein-sandtaket v Geiteryggen, nær kennelen

Sist oppdatert 11. november 2002 kl 00.00

• Kommune: Skien - Porsgrunn

Fra Porsgrunn: Via Klyve-Rødmyr.Fra Skien: Forbi Geiteryggen mot Svanviksvingen, ta til venstre v grustaket.

Porsgrunn, vestsia. Kan også avsluttes ved Klyve, etter hoppbakkene.

Sti, slakt og fint rundt Hvitsteintjenna, mot sluttentildels teknisk krevende.

Opp fra svingen mot grustaket. En spennende, bratt sti, litt dytting for de fleste, det meste klarer du på tørt underlag.Velg fritt blant stier mot Hvitsteintjenna. Denne krysses over kloppen (ikke stemmen),fortsett mot sør. Etter myrene er det en del klatring. Stien blir mer og mer krevende.Topp-punktet over Piggen, regn med litt bæring opp.Steinete ned derfra. Teknisk! Heng rompa over bakhjulet og hold fart nok til å ikke gå over styret! Den siste nedkjøringa til myra har kostet håndleddsbrekkasje pga for pysete fart, det er ikke noe hokuspokus å komme hel ned. Passér Solmyrås kapell, grusvei ned derfra.Temmelig bratt, kan være sterkt erodert av regn. Her kan du nyte dempegaffelen til fulle!Etter hoppbakkene tar du til venstre, så inn til høyreetter ca. 100m. Skiltet til "Porsgrunn vestmark". Kryss over tunet til innerste husog fortsett på stien mot sør. Lettere terreng, du når etterhvert Klyvetunet trimløype. Flere stier i tett nett. Fint utsiktspunkt motFrier. Avslutt ned til Porsgrunn, vestsia, for eksempel ved å følge lysløypa. Det er et utall av variasjonsmuligheter.

Lokale turkart. Midtveis nede fra Solmyrås kapell går en traktorvei inn til høyre. Følg denne til skiltet som viser "Til Klyvetunet trimløype". Etter 100m kan du ta opp en bratt sti til det jeg tror heter Presteheia. Bivuakk på toppen, HERLIG rask sti der oppe. Dette er altså nabotoppen til Solmyrås.